Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش دستکاری قیود تکلیف بر یادگیری مهارت ها و راهبردهای بسکتبال به روش آموزش غیرخطی (TGFU) (آموزش بازی ها برای فهمیدن) بود. جامعة آماری پژوهش دانش آموزان دختر مقطع اول متوسطة شهرستان ارومیه بودند. ازبین متقاضیان شرکت در پژوهش، 40 نفر که قبلاً سابقة بازی بسکتبال نداشتند و ازنظر جسمانی سالم بودند، با میانگین سنی 3 ± 06/13 بهصورت تصادفی در گروه های موردنظر (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از آزمون مهارتی بسکتبال ایفرد و ابزار سنجش عملکرد بازی استفاده شد. نحوة دستکاری قیود شامل تغییر در فضای بازی، اندازة توپ، ارتفاع حلقه و تغییر در قوانین بازی بود. نتایج آزمونها نشان داد که آموزش راهبردها و مهارت های بسکتبال مؤثر بود و آزمودنی ها پس از آموزش نسبت به زمان قبل از آموزش خود، یادگیری بیشتری داشتند. همچنین، اثر آموزش بسکتبال به روش های TGFU با دستکاری قیود تکلیف و TGFU بدون دستکاری قیود تکلیف بر یادگیری مهارت ها و راهبردهای بازی بسکتبال، باهم تفاوت داشت و نشانگر تأیید نقش مثبت دستکاری قیود تکلیف در سطح (0.01>P ) بود؛ ازاینرو، مربیان آموزشی می توانند با استفاده از دستکاری در قیود مؤثر در یادگیری فعالیت هایی را طراحی کنند که به یادگیرندگان برای شکلدادن جفت شدن های اطلاعات-حرکت کمک کنند.
The aim of this study was to investigate the role of task constraints manipulation on learning of skills and strategies of basketball by nonlinear pedagogy (Teaching Games for Understanding). The statistical population of the study was Urmia secondary school girl students. Subjects were 40 students (each group= 20 people) who did not already have a history of basketball playing and were physically health with an average age of 13.06±3. AAHPERD basketball skills test and game performance assessment instrument was used to collect data. The manipulation of the constraints included changes in the playing location, ball size, loop height, and change in the rules of the game. The results showed that training skills and strategies of basketball were effective and the subjects learned more after training. Also, the effect of basketball training by constraints manipulation of TGFU and TGFU without constraints manipulation was different that represents confirmation of the positive role of task constraints manipulation at the level of p
Machine summary:
استاد رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیه تاريخ دريافت: 02/06/1396 تاريخ پذيرش: 19/10/1396 چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش دستکاری قیود تکلیف بر یادگیری مهارتها و راهبردهای بسکتبال به روش آموزش غیرخطی (TGFU) (آموزش بازیها برای فهمیدن) بود.
رویکردهای غیرخطی و مدلهای مبتنیبر تاکتیک مانند TGFU بهعنوان جایگزینی برای رویکرد سنتی مبتنیبر تکنیک معرفی شدهاند و نیز پژوهشهایی اندک درزمینة میزان مؤثربودن دستکاری قیود تکلیف بر یادگیری مهارتهای بسکتبال انجام شدهاند؛ برایناساس، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش دستکاری قیود تکلیف در یادگیری مهارتهای بسکتبال به روش آموزش غیرخطی است.
بحث و نتیجهگیری هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش دستکاری قیود تکلیف بر یادگیری مهارتها و راهبردهای بسکتبال به روش TGFU بود.
بهطورکلی، نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش بسکتبال به روش TGFU که در آن قیود متفاوت تکلیف به شکلهای گوناگون دستکاری شده باشند، نسبت به آموزش بسکتبال به روش TGFU بدون دستکاری قیود، موجب افزایش یادگیری بیشتری میشود.
A constraints-led perspective to understanding skill acquisition and game play: A basis for integration of motor learning theory and physical education praxis?
استناد به مقاله The Role of Task Constraints Manipulation on Learning of Skills and Strategies of Basketball by Nonlinear Pedagogy (TGFU) L.
Professor of Motor Behavior, Urmia University Received: 2017/08/24 Accepted: 2018/01/09 Abstract The aim of this study was to investigate the role of task constraints manipulation on learning of skills and strategies of basketball by nonlinear pedagogy (Teaching Games for Understanding).