Abstract:
گروه رام الله یکی از فرقه های نوظهور عرفانی است. این گروه در سا ل های اخیر،
گروهی را به خود جذب کرده است. این نوشتار در پی معرفی این گروه و اندیشه های
پیمان فتّاحی، موسس آن است و ریشه ها و اشکالات آن را روشن می نماید تا کسانی
و با « کتابخانهای » که جویای حق هستند به بیراهه کشیده نشوند. روش این پژوهش
استدلالهای عقلی و نقلی است. حاصل این بررسی ها نشا ن دهندة آن است که
تفکرات رهبر این گروه از جهاتی، مانند پذیرش پلورالیسم دینی، تاکید بر لازم نداشتن
شریعت و تردید در برخی احکام مسلّم دین، مخدوش است.
Machine summary:
نداشتن تحصیلات پیوستۀ دانشگاهی یا حوزوی مؤسس فرقة رامالله که سواد مدرسهای او در حد دبیرستان است گرچه میگوید مسلمان شیعه است، اما خود را شاگرد خدا، ائمه اطهار^ و کتب مقدس ادیان گوناگون و چند معلم امور باطنی و معنوی مثل استاد روحالله ـ شخصیتی مجهول ـ میداند.
که در هر دورهای وجود داشته و مورد تأیید علمای بزرگ دینی هستند، باز هم نوبت به امثال آقای پیمان فتاحی میرسد؟ حقجویان باید برای دستیابی به معارف ناب، از چهرههای شناخته شده و کارآزموده استفاده کنند نه افراد ناشناس و مدعی؛ همواره چنین بوده است که افراد و تشکیلاتی که زیرمجموعۀ خود را از ارتباط و تماس با منابع دیگر منع میکنند، نمیتوانند قابل اعتماد باشند.
ایشان در موارد متعددی، تصریح میکند که چندان اطلاعی از جزئیات دین ندارد و پایبند به همۀ آنها نیست و آنچه را مهم میداند عبارت است از عمل به روح اسلام که محبت و معرفت و تسلیم در برابر خداست (جمعی از نویسندگان، [بیتا]، ص347) وی گرچه به اهمیت نداشتن شریعت به طور کلی، تصریح نمیکند اما به هر حال اهمیت شریعت را بسیار کمرنگ میکند.
نقد ایشان بسیاری از بخشها و احکام دین جاوید الهی، یعنی اسلام را قبول ندارد یا ـ دستکم ـ در آنها تردید و اشکال میکند، اما نزدیکی با حضرت حق و اسلام و دین خاتم را بهترین دین و قرآن را کاملترین کتاب آسمانی دانستن، چگونه با این سخنان سازگاری دارد؟ اگر کسی مسلمان شیعه یا سنی است، در هر صورت، بر اساس آیات قرآن و روایات مسلّم دینی و نبوی، اسلام را شریعت جهانی و جاودانی و جامع میداند؛ بنابراین احکام اسلامی برای همۀ مکانها و زمانهاست.