Abstract:
نوشتاری که پیش رو دارید، نویسنده، شبهه اب نخلدون را که به استناد حدیث جعلی
«تابیر نخل» علوم طبیعی و دنیایی پیامبر (ص) را فراتر از عرف زمانه ندانسته بررسی
کرده و با دقت در منابع، سند، متن و دلالت حدیث مذکور، آن را جعلی یافته است.
در ادامه، حجیت گفتار پیامبر و امامان در زمینه علوم طبیعی را با استناد به آیات و
روایات اثبات کرده و با آوردن مصادیقی از کلام آنها نشان داده است که علوم ائم ه
فراتر از زمان خود بوده است. نویسنده اشکالات مطرح شده را ناشی از عدم فهم
احادیث یا وجود ضعف در سند آنها دانسته و با اشاره به حدیث تابیر نخل، آن را
مخالف قرآن و احادیث صحیح برشمرده است.
Machine summary:
در ادامه، حجیت گفتار پیامبر و امامان در زمینه علوم طبیعی را با استناد به آیات و روایات اثبات کرده و با آوردن مصادیقی از کلام آنها نشان داده است که علوم ائمه فراتر از زمان خود بوده است.
یکی از مسئولیتهای انبیا، داوری در میان مردم و پایان دادن به مشاجره و اختلافات آنان بوده است؛ چنانکه قرآن به این موضوع اشاره کرده است: (لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ( (بقره: 213) پیامبران زمانی میتوانستند به وظایف خود جامۀ عمل بپوشانند که داوری آنها برای مردم حجت باشد و مورد پذیرش آنها قرار گیرد؛ ازاینرو خداوند به مردم فرمان داده است که داوری پیامبر| را سمعاً و طاعتاً بپذیرند (نور: 51) و آن را تغییر ندهند (احزاب: 36).
آن حضرت از وجود کتابی که رسولالله| املاء و امیرالمؤمنین علی× نوشته است و همۀ احکام در آن آمده، خبر داده است (کلینی، 1375، ج1، ص241) ائمه^ تصریح کردهاند که قرآن را همانند کف دست خود میدانند (همان، ص229) احادیث مربوط به شگفتیها، نظم و قانون حاکم بر مجموعۀ طبیعت (همان، ص74 و طبرسی، 1381، ج2، ص35) نشان از احاطۀ امامان بر علوم طبیعی دارد.
در تاریخ، برخی از مناظرات ائمه با دانشمندان آمده است که سرآمد بودن آنها در همۀ علوم را اثبات میکند؛ برای مثال میتوان به مناظرۀ امام صادق× با طبیب هندی در مجلس منصور ـ که منجر به مسلمان شدن او بعد از درک عظمت مقام علمی آن حضرت شد ـ اشاره کرد (مجلسی، 1385، ج10، ص207) همچنین ائمه به تمام زبانهای دنیا آشنا بوده و با آنها تکلم میکردند (همان، ج47، ص99).