Abstract:
در طی چند دهه گذشته، صنعت گردشگری رشد چشمگیری در جهان پیدا کرده و روز به روز بر تنوع آن افزوده شده است. یکی از زیر مجموعههای گردشگری ، گردشگری غذاست که با توجه به کارکرد و فواید آن مورد توجه برنامه ریزان و سیاست گذاران کشورهای مختلف قرار گرفته است. یکی از موارد مهم و حائز توجه در زمینه گردشگری غذا، فست فودها میباشند. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی – تحلیلی است. به این ترتیب بر اساس فرمول کوکران 384 پرسشنامه تعیین گردید. پس از جمع آوری دادهها، طبقه بندی و تحلیل یافتهها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس 22 صورت گرفت. به همین منظور از روش تحلیل عاملی، آزمون فریدمن، کای دو و همبستگی پیرسون استفاده گردید که بر اساس روش تحلیل عاملی، عامل فرهنگی به عنوان عامل اول با 78/13 درصد واریانس تأثیر گذارترین عامل شناخته شد و بر اساس آزمون فریدمن مهم ترین بعد بر اساس میانگین رتبهای بعد کالبدی به دست آمد. نتایج آزمون خی2 نشانگر عدم رضایتمندی اجتماعی شهروندان از فست فودها در شهر اصفهان است. همچنین آزمون پیرسون نیز بین تجمل گرایی و افزایش آسیب به سنتهای بومی در شهر اصفهان همبستگی متوسط را نشان میدهد.
Having dramatically grown worldwide over the past few decades, tourism has increasingly added to the diversity of its fields. As a subset of tourism, food tourism which includes fast foods as one of its major components has attracted the attention of planners and policymakers in different countries due to its functions and benefits. The required data for this applied descriptive-analytical research were collected from administering questionnaires on 384 people who were selected based on Cochran's formula. The collected data were then analyzed in SPSS software Version 22, using factor analysis, Friedman test, Chi-square, and Pearson correlation. With 13.78% of the variance reported by the factor analysis, culture was identified as the most influential factor. Moreover, Friedman test showed that the most important dimension was the physical one according to mean rank values. The results of the χ2 test indicated a lack of social satisfaction of citizens with fast foods in Isfahan. Pearson's test also found a moderate correlation between luxuriousness and increased damage to local traditions of Isfahan.
Machine summary:
در اين پژوهش تلاش شده است تا ميزان اثرگذاري ابعاد زيست محيطي، کالبدي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در شهر اصفهان بر ميزان گسترش گردشگري غذا به ويژه از نوع فست فودها مورد بررسي و ارزيابي قرارگيرد.
در رابطه با ويژگيهاي مختلف فروشگاه هاي فست فود و طبقه بندي عوامل مؤثر در جذب گردشگران ، گروسي (١٣٨٩) در يکي از اولين مطالعات در ارتباط با مصرف فست فود، به اين نکته اشاره ميکند که گرايش خانواده ها به مصرف فست فودها و مراجعه به فست فود فروشيها ، علاوه بر آن که متأثر از دلايلي همچون احساس راحتي کردن ، خوش طعم بودن ، عدم صرف زمان براي تهيه مقدمات غذا، صرفه جويي در وقت ، احساس سيري و رضايت سريع ، تنوع بسيار زياد، ارزاني نسبي قيمت ، پذيرش بالا از سوي کودکان است ، تحت تأثير اتمسفر و جو اجتماعي محل صرف غذا نيز قرار ميگيرد.
وضعيت فست فود فروشي ها در بعد فرهنگي در شهر اصفهان بر حسب درصد (به تصویر صفحه مراجعه شود) يافته هاي استنباطي در تحليل و بررسي اين سوال که کدام عوامل بيشترين تأثير در امر توسعه گردشگري غذا دارند ؟ از تکنيک تحليل عاملي بهره گرفته شده است .
عوامل استخراج شده مؤثر در توسعه گردشگري غذا و فست فودها در شهر اصفهان (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول ٩ نشان دهنده ماتريس اجزاي حاصل از تحليل عاملي است و شامل بارهاي عاملي (نمرات عاملي) هر يک از شاخص ها در عامل هاي باقيمانده که به روش چرخش واريماکس ١ دوران يافته اند.