Abstract:
فرایند تحول دیجیتالی و گسترش نقش رسانههای ارتباطی- اجتماعی، باعث تحول عمیق در محیط اجراء و هدایت دیپلماسی و نحوه ارتباط و تعامل آن با مخاطبین شده است. در واقع، رسانههای ارتباطی- اجتماعی به یکی از ابزارهای اصلی دیپلماسی در هدایت الگوریتمی اطلاعات، تولید محتوی مخاطب محور و رقابت با روایتهاو داستانهای رقیب به منظور شکل دهی و جلب حمایت افکار عمومی تبدیل شده اند. در پاسخ به این سئوال که مهمترین پیامدهای رسانههای ارتباطی- اجتماعی بر دیپلماسی چیست؟ و موثرترین روش جهت افزایش کارامدی آن در استفاده از این رسانههاکدام است؟ ادعای نویسنده این است که موفقیت دیپلماسی، منوط به درک درست فضای آن لاین، ظرفیت سازی نهادی و طراحی راهبرد دیپلماسی دیجیتالی است. حرکت از مدل انفعالی و یکسویه انتشار اطلاعات به سمت مدل تولید دانش و مشارکت در ساخت معانی و تعامل فعال با مخاطبین، زمینه تبدیل برون دادهای دیپلماسی دیجیتالی به بروندادهای محسوس در سیاست خارجی را تسهیل میکند.
The process of digital transformation and the expanding role of social communication media have resulted in profound changes in the environment in which diplomacy is implemented and conducted as well as the way diplomacy communicates and interacts with its audiences. In fact, social communication media has become one of the main tools for diplomacy in order to use algorithms and big data to disseminate information, construct audie nce-centered content, compete with counter-narratives and stories to shape public attitude and gain its support. In response to the questions “What are the major impacts of social communication media on diplomacy?” And “What is the most effective way to increase diplomacy’s efficiency in dealing with such media?” it is justifiably argued that the success of diplomacy depends on a proper understanding of online context, building institutional capacity, and designing digital diplomacy strategy. The shift from a passive, one way, and linear model of information dissemination to a model of knowledge creation and agentive participation in the constructing of meanings and active interaction with audiences will facilitate the morphing of digital diplomacy outputs into tangible and effective outcomes in foreign policy.
Machine summary:
فصلنامه سياست خارجي سال سي و سوم ، شماره ٤، زمستان ١٣٩٨، صص ٦٤- ٤١ 2 ظرفيت سازي نهادي و طراحي راهبرد ديجيتالي: راهکار افزايش کارامدي ديپلماسي در قبال رسانه هاي ارتباطي- اجتماعي 1 دکتر موسيالرضا وحيدي 1 ١.
com@m_vahidi٧١٠ چکيده فرايند تحول ديجيتالي و گسترش نقش رسانه هاي ارتباطي- اجتماعي، باعث تحـول عميـق در محيط اجراء و هدايت ديپلماسي و نحوه ارتباط و تعامـل آن بـا مخـاطبين شـده اسـت .
ظرفيت سازي نهادي، مقدمه فناوريهاي ديجيتالي بطور عام و رسانه هاي ارتباطي- اجتمـاعي بطـور خـاص ، باعـث تحـول عميق در محيط اجراء و هدايت ديپلماسي، نحوه دسترسي و تعامل آن بـا مخـاطبين و حرکـت آن از تعامل بين دولتها به سمت تعامل و ارتباط بيشتر با ملت ها شـده اسـت .
اين نوشـتار بـه دنبال پاسخ به اين سئوال است کـه مهمتـرين پيامـدهاي رسـانه هـاي ارتبـاطي- اجتمـاعي بـر ديپلماسي چيست ؟ و موثرترين روش جهت افزايش کارامـدي آن در اسـتفاده از ايـن رسـانه هـا کدام است ؟ در پاسخ ، ادعاي نويسنده اين است که موفقيت دستگاه ديپلماسي در استفاده مـوثر از رسانه هاي ارتباطي- اجتماعي، منوط به درک درسـت فضـاي آنلايـن جهـت اجـرا و هـدايت ديپلماسي، ظرفيت سازي نهادي، تجهيز ديپلمات ها به مهارت هاي جديـد، متناسـب بـا محـيط ديجيتالي، توسعه زيرساخت هاي فني و طراحي راهبرد ديپلماسـي ديجيتـالي اسـت .
در بخش آخر بـا اسـتفاده از تجارب برخي کشورهاي توسعه يافته و پيشگام در ديپلماسي مجازي، ظرفيت سازي نهـادي و طراحي راهبرد ديپلماسي ديجيتالي بعنوان دو راهکار اصلي افزايش کارامدي ديپلماسي در قبال رسانه هاي ارتباطي- اجتماعي پيشنهاد شده است .