Abstract:
انیمیشن رسانه و هنری ترکیبی است که از عناصر بیانی سایر هنرها استفاده میکند. این ویژگی، علاوه بر امکان خلق جهانی فانتزی، دارای جذابیتهای ویژهای است که میتواند تمامی گروههای سنی را مخاطب قرار دهد. به همین لحاظ ضرورت انتشار متون علمی، آموزشی و انطباق آن با آخرین یافتهها با توجه به پیشرفت روزافزون شیوههای تولید، اهمیت این کنکاش را مضاعف مینماید. در این حوزه پرداخت به موضوع عناصرجذابیت در سینمای انیمیشن امری لازم، مفید و ارزشمند است. این اثر در بین معدود آثار موجود، با وجود اشکالاتی، یکی از منابع کمک آموزشی فارسی برای دانشجویان و علاقمندان انیمیشن به شمار میآید. اگرچه با مطالعهی پیکربندی مباحث و محتوای کتاب، میتوان به مواردی اشاره کرد که اصلاح آن در پیشبرد اهداف و تقویت مطالب مؤثر است. مواردی نظیر؛ فقدان وحدت سبک در ساختار مطالب، عدم وضوح در ارایهی مطالب برای مخاطب خاص یا عام اثر، عدم توجه کافی به تأثیر دستآوردهای معاصر، نیاز به تصاویر مناسب برای تکمیل و تبیین مباحث و فقدان ارتباط مناسب بین برخی از تصاویر ارایه شده با متن آن را در ابعاد مختلف نقد پذیر نموده است. این ﻣﻘﺎﻟﻪ پس از ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻧﻜﺎت شکلی، به بررسی درون ﻣﺎﻳﻪﻫﺎ و تحلیل ﻣﺤﺘﻮای کتاب میپردازد.
Media and artistic animation is a combination of other elements of the arts. This feature, in addition to the possibility of creating a fantasy universe, has special charm that can address all age groups. In this regard, the necessity of publishing scientific and educational texts and adapting them to the latest findings, in view of the ever-increasing development of production methods, doubles the importance of this investigation. In this area of payment, the issue of the elements of attractiveness in the animation cinema is necessary, useful and valuable. Despite its drawbacks, this work is one of the sources of Farsi help for students and animation enthusiasts. However, by studying the configuration of the topics and the content of the book, it can be noted that the correction is effective in advancing the goals and strengthening the content. Such as; the lack of light unity in the structure of the content, the lack of clarity in the presentation of the content for a particular or general audience, lack of attention to the impact of contemporary achievements, the need for appropriate images for the completion and explanation of the topics and the lack of proper communication between some The images presented with the text have been criticized in various ways. This paper, after introducing some points, reviews the content of the book and analyzes the contents of the book.
Machine summary:
چنانکه در انیمیشن مانند سینمای زنده با پلان های واحد فیلمبرداری شـده ای کـه در فاصله ی روشن شدن تا خاموش شدن دوربین ضبط شده انـد مواجـه نیسـتیم ، بلکه در این هنر- صنعت ، شکل گیری هر فریم از کار و هر یـک بیسـت وچهـارم (سیستم فیلم برداری کلاسیک )-یـا بیسـت و پنجم (سیسـتم دیجیتـال )- فـریم بـا برنامه ی دقیق و از پیش تعیـین شـده صـورت گرفتـه اسـت بنـابراین دکوپـاژ در انیمیشن میتواند هم به لحاظ نحوه ی قصه گویی و تـوالی داسـتان و هـم تقسـیم پلان ها در صحنه های متنوع حسی و یا فعال و پرتحرک ایجـاد جـذابیت نمایـد کما اینکه با توجه به ویژگی های روانی اکثریـت مخاطبـان فـیلم هـای انیمیشـن یعنی کودکان و نوجوانان ، دکوپـاژ مـی توانـد در ترکیبـی پویـا، فضـایی مفـرح و دلنشین در چیدمان و ترکیب پلان ها خلق نماید.
تاثیرات عوامل مـذکور کـه بصـورت تیتـروار در ایـن بخـش ارایـه شـده ، در جهـت ایجـاد کشـش و جـذابیت در سـینمای انیمیشـن بسـیار حائز اهمیت است بنابراین نیاز به تجزیه و تحلیل کافی برای دستیابی به چگـونگی بهره بـرداری و اسـتفاده از تـک تـک ایـن عوامـل در تولیـد یـک فـیلم جـذاب احساس می شود لیکن نویسنده با درنظر داشـتن اهمیـت موضـوع از توضـیح و تشریح آن صرف نظر نموده ، چنانکه با استفاده از توضیحات و تصـاویر متناسـب با بحث کارگردانی فیلم انیمیشن ، و آنچه اساسا آنرا از سینمای زنـده متمـایز و یـا گاهی به آن نزدیک می سازد مـی تـوان بـر نقـش کـارگردانی سـینمای انیمیشـن تاکید ورزید.