Abstract:
این نوشتار کتابِ موسیقیِ شمالِ هند از مجموعه کتابهای تجربهی موسیقی، بازنمود فرهنگ را بازخوانی کرده است و هدف آن نقد کتابِ مدنظر با توجه به دوگانۀ مباحث فنیـموسیقایی و مباحث اجتماعیـموسیقایی بوده است. نظر به اینکه این مقاله با ذکر جزئیات به کشف کلیات میپردازد، منطق اجرائی آن قیاسی و اهداف آن تحلیلی، توصیفی و تطبیقی است. تحلیل دادههای فنیـموسیقایی کتاب فوق با تطبیق برخی مفاهیم موسیقی کلاسیک ایرانی همراه است. نقش ناواژهها و عنصر بداههپردازی در روندِ آفرینش موسیقی کلاسیک هندوستانی از موضوعاتِ مورد بررسی و نقد است. جایگاه موسیقی در حیاتِ معنوی هند، تغییرات اجتماعی و البته تأثیرات آن از/بر موسیقی هندوستانی دیگر مبحث این مقاله است. با عنایت به متن کتاب و واکاوی آن میتوان دریافت که مقولۀ جهانیشدگی نه تنها بر حیاتِ اجتماعیِ موسیقی هندوستانی، بلکه بر خودِ صوتِ موسیقایی و مناسباتِ درونصنفی تأثیر داشته است. به نظر میرسد محتویات صوتی راگاها در موسیقی هندوستانیْ فاقد تعریف قطعی و با طیفی از تعاریف مواجه است که قرائت و سابقۀ ذهنی فردِ موسیقیدان، به انضمام اتمسفر اجرا، در شکلگیری آن تعیینکننده است. تالا که به مقولۀ زمانبندی موسیقی هندوستانی مرتبط است به مثابۀ زنجیری است که حلقههای آن را هجاهای کلامی میسازند و صناعتِ نوازندگان سازهای نغمگی، سازهای کوبهای و رقصنده را به یکدیگر مرتبط میکند.
This paper has attempted to reread the book The Music of Northern India from the collections of the musical experiments as symbol of culture collection and the aim of this research is to criticize the mentioned book considering the musical-technical dual discussions and the musical-social issues. Regarding that this paper mentions the details for discovering the totals, the executive logic behind the paper is comparative and its aims are analytical, descriptive and comparative. Analyzing the technical-musical data of the mentioned book is in line with comparing some concepts of the Iranian classical music. The role of the non-words and improvising elements in the creation of Indian classical music is the main issue of the criticism. The role of music in mental life of India, social changes and of course its influences on Indian music is another issue for discussion in this paper. Considering the text of the book and analyzing the text, we can understand that the globalization not only has influenced the social life of the Indian music but also, it has been influential on musical sound and inter-social relations. It seems that sound content of the Ragas in Indian music, lacks any definite definition and we face a series of definitions that reading and mental record of the musician, in line with performance atmosphere have played important role in formation of the music. Tala which is related to musical timing of Indian music is like a chain whose rings are formed by the verbal syllables and the art of the melodic instrument players, percussions and the dancers relate them to each other.
Machine summary:
تالا که به مقولۀ زمان بندی موسـیقی هندوسـتانی مـرتبط اسـت بـه مثابـۀ * این نوشتار مروری بر نسخۀ فارسی کتاب موسیقی شمالِ هند است (راکرت ١٣٩٥).
موسیقی کلاسـیک هنـدی چه مختصاتی دارد؟ اصطلاحات راگ و تال دقیقـاً بـه چـه معنـا هسـتند؟ چگونـه موسـیقی کلاسیک در باورها و روزمرگـی مردمـان هندوسـتان جـاری اسـت ؟ مهـارت هـای اجرائـی بیبدیل موسیقیدانان هندی چگونه حاصل آمده است ؟ سؤالاتی از این دست سال هـا اسـت که از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود و هنوز هم تازه مـینمایـد.
در وهلۀ اول نویسنده کوشیده است برای مطالب مندرج در کتابْ شاهدِ صوتی ارائه کنـد تـا خواننده به درستی منظور نویسنده را درک کند؛ و دیگر آنکـه بـرای هریـک از جریـان هـای اصلی موسیقی در شمال هند یا انواع سازها و انواع سبک های آوازی دسـت کـم یـک نمونـۀ صوتی مناسب در دسترس باشد.
همـانطور کـه نویسنده در جای جای کتاب نقل میکند، تاریخ و کارگان آموزشی رقص و موسیقی در هنـر کلاسیک هند به تمامی در هم تنیده شده است .
» (راکرت ١٣٩٥، ٢٧) سؤالی که در اینجا مطرح میشود و نویسنده هـم توضیحی برای آن نداده است ، این است که : در نظام موسیقی کلاسیک هنـدی بـرای همـین زیروبمی خاص چه نام هایی وجو دارد؟ این زیروبمی خاص که بـه یـک بسـامد مشـخص ، مــثلاً نغمــۀ لا بــا فرکــانس ٤٤٠ هرتــز، اشــاره دارد در موســیقی کلاســیک هنــدی چه نامیده میشود؟ آیا نغمات فارغ از نقش مُدال شان نام هایی دارند؟ همـانطور کـه پـیش تـر اشاره شد مطالعۀ اصطلاح شناسـانۀ یـک فرهنـگ موسـیقی مـیتوانـد چنـین تفـاوت هـا یـا ویژگیهایی را نمایان کند.