Abstract:
کاریابی بهعنوان الگویی از رفتارهای هدفمند، ارادی و خود نظمدهنده باهدف دستیابی به اشتغال تعریفشده است. این مفهوم تحت تأثیر عوامل و پیشبینی کنندههای متعددی قرار دارد که از بین این عوامل نقش حمایت اجتماعی در پژوهشهای مختلف موردبررسی قرارگرفته است. با توجه به نقش مهم اعضای هیئتعلمی دانشگاهها در ارتقای مسیر شغلی و بهطور خاص فرایند کاریابی دانشجویان، هدف پژوهش حاضر بررسی ادراک فارغالتحصیلان دانشگاه از چگونگی تأثیرگذاری اساتید بر فرایند کاریابی آنها میباشد. این پژوهش یک مطالعه کیفی با طرح پدیدارشناسی تفسیری میباشد. تعداد مشارکتکنندگان در این پژوهش 11 نفر (7 مرد و 4 زن) از فارغالتحصیلان دانشگاه بجنورد میباشند که علاوه بر اشتغال به کار، نمرهی آنها در مقیاسهای فعالیت کاریابی و خودکارآمدی کاریابی نیز یک انحراف معیار بالاتر از میانگین باشد. مشارکتکنندگان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و ملاک محور انتخاب گردید و سپس دادهها با استفاده از روش مصاحبهی نیمه ساختاریافته جمعآوری و از طریق روش دیکلمن کدگذاری و تحلیل گردید. فرایند کدگذاری در قالب کدهای اولیه، مفاهیم و مقولهها مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل مصاحبهها منجر به استخراج 440 کد اولیه، 11 مفهوم و 5 مقوله گردید این مقولهها که درواقع منعکسکننده ادراک فارغالتحصیلان از چگونگی تأثیرگذاری اساتید بر فرایند کاریابی آنها میباشد عبارتاند از رشد خودکارآمدی کاریابی، حمایت روانشناختی، پشتیبانیهای تخصصی، پرورش نگرش کاریابی و ارتقای راهبردهای کاریابی. عوامل احصاء شده از فرایند تحلیل مصاحبهها، ضمن تأکید بر نقش اعضای هیئتعلمی در فرایند کاریابی فارغالتحصیلان، بیانگر این مطلب است که روابط بین اعضای هیئتعلمی و دانشجویان دربرگیرندهی تلویحاتی مانند ارتقاء نگرشهای واقعبینانه نسبت به کاریابی، افزایش حمایت اجتماعی ادراکشده در مسیر کاریابی، افزایش توانمندیهای زمینهای برای اشتغال، غنی شدن راهبردهای جستجوی شغل و افزایش باور به توانمندیهای فردی برای کسب شغل، میباشد.
Finding Job is defined as a pattern of voluntary, purposeful, self-regulating behaviors aiming at achieving employment. This concept is influenced by various factors and predictors among which the role of social support has been examined in various research. Concerning the important role of universities faculty members on the improvement of career path and students’ job search process, as an especial, current research aims at examining the perception of the university graduates on how professors influence their job search process. With regard to the current research nature, this research is a qualitative one with the interpretative phenomenological design. Participants consist of 11 individuals (7 males and 4 females) among graduates of Bojnord University whose, besides employment, scores on job search activity and job search self-efficacy scales are one standard deviation higher than mean. The participants were selected by purposeful and criterion- driven sampling method. Then, data were collected by a semi-structural interview and were coded and analyzed by Dicklman method. The coding process was analyzed in the form of primary codes, concepts, and categories. The results of the interviews’ analysis led to extracting 440 primary codes, 11 concepts, and 5 categories. These categories, which are indeed reflective of perception of the graduates on how professors influence their job search process, are fostering job search self-efficacy, psychological support, specialized support, nurturing job search attitude, and improving job search strategies. Factors counted from interviews’ analysis process while emphasizing the role of faculty members on the graduates’ job search process, is suggestive of the fact that the relationship between faculty members and students contains implications such as improvement of realistic attitudes toward job search, increase of perceived social support toward job search, an increase of background capabilities for employment, enriching job search strategies and increase of belief in individual capabilities to achieve a job.
Machine summary:
, Guan, Wu, Han, Zhu, Fu & Yu 3- Koen, Klehe, & Van Vianen 4- Yang & Gysbers 5- Kim & Lee 6- Speer 7- Venn & Biddle 8- Duncan 9- Curry, Mooi-Reci & Wooden 10- White 11- Burns & Routier 12- HLAĎO, Lazarová & Hloušková با بازار کار در بدو ورود اطلاعات کمي دارند و يا به کلي بي اطلاع هستند.
کاريابي شامل فعاليـت هـايي 1- Van Hooft, Born, Taris, & van der Flier 2- Wang & Yan 3- Balcar 4- Payne 5- job search behavior 6- Hirschi, Niles, & Akos 7- Koivisto, Vinokur, & Vuori است که به فرد کمک مي کند که به هدف خود يعني استخدام دست پيدا کند.
مؤلفه حمايت 1 - Kim, Kim, & Lee 2 - Hoye, Saks, Lievens, & Weijters 3 -Fort, Jacquet, & Leroy 4- Job search Self efficacy 5 - Wanberg, Glomb, Song, & Sorenson 6 - Saks & Ashforth 7 - Bao & Luo 8 - Zikic & Saks اجتماعي به عنوان يکي از عوامل موقعيتي کاريابي مطرح شده است درواقع اين شکل از حمايت به فرد کار ياب کمک ميکند تا با نوسانات مسير شغلي به نحو مطلوبي مواجه شود و فشارهاي رواني مسير کاريابي را مرتفع نمايد هرقدر ميزان ادراک افراد از حمايتي که دريافت ميکنند بيشتر باشد، فشارها و تنش هاي مسير کاريابي کمتر و سبک هاي مقابله با آن ها مطلوب تر ميگردد (اوکاي سومرويل و اسکولاريوس ، ٢٠١٧).