Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خوداثر بخشی و مقبولیت اجتماعی با اضطراب اجتماعی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی شهر آبادان بود. نمونه شامل 100 دانشجوی دختربود که بصورت تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای گردآوری داده ها از سه مقیاس پرسشنامه خوداثربخشی (GSE)، مقبولیت اجتماعی کراون و مارلو و اضطراب اجتماعی (SAD و FNE) استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری نشان داد که بین خوداثر بخشی و مقبولیت اجتماعی با اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین از بین متغیرهای پیش بین خوداثر بخشی پیش بینی کننده مناسب تری برای اضطراب اجتماعی (متغیر ملاک) می باشد.
Machine summary:
Leary کروزير و آلدن ١ (٢٠٠٥)نيز در مطالعه اي براي بررسي رابطه بين مقبوليت اجتماعي و اضطراب اجتماعي در کودکان دريافتند که کودکان دچار اضطراب اجتماعي در پاسخ به انجام تکاليف و اندازه گيري ها، جوابهايي با مقبوليت اجتماعي مي دهند، آنان برمبناي تحقيقات قبلي و پژوهش خوددريافتند که کودکان مضطرب نگراني هايي در مورد ابراز خود داشته وترس و حساسيت مفرط آنها به ارزيابي منفي ديگران و عملکرد اجتماعي ضعيف آنان سبب مي شود که پاسخهايي داراي مقبوليت اجتماعي بالاتربدهند (کندال و فلانرگ – شرودر٢، ١٩٩٨، شنيرينگ و همکاران ٣، ٢٠٠٠ به نقل از کروزير و آلدن ، ٢٠٠٥).
در کل به لحاظ گزارش شيوع بالاي اضطراب اجتماعي در دانشجويان به ويژه دختران دانشجو (سردار آبادي وشيرازي ، ١٣٨٥) و اهميت توجه به وضعيت سلامت رواني دانشجويان که در حال گذراندن دوران حساسي براي دسترسي به اهداف آينده ،موفقيت هاي اجتماعي ، تحصيلي ،و آيندة شغلي مي باشند وکمبود پژوهش هاي مرتبط با بررسي حاضر در جمعيت بزرگسال دانشجويي ايران ، دراين تحقيق پژوهشگر با بررسي رابطه بين خود اثر بخشي و مقبوليت اجتماعي با اضطراب اجتماعي دانشجويان دختر دانشگاه آزاد اسلامي واحد آبادان ،به دنبال يافتن اين پرسش علمي بود که آيا بين خوداثربخشي ، مقبوليت اجتماعي با اضطراب اجتماعي رابطه وجود دارد ؟ تا با شناسائي و درک رابطۀ بين عواطف ، هيجانها و فرايندهاي شناختي داراي نقش در اضطراب اجتماعي ، بتواندگامي درجهت يافتن راهکارهاي پيشگيري و مداخلۀ موثردرماني بردارد.
همچنين بر اساس يافته هاي حاصل از اين پژوهش ، بين ميزان خود اثر بخشي و مقبوليت اجتماعي با اضطراب اجتماعي رابطه چندگانه معنادار وجود دارد.