Abstract:
این مقاله مطالعهای پژوهشی به روش تحلیلی – توصیفی درباره این است که آیا اسلام و به تبعیت آنکشور جمهوری اسلامی ایران حقوق سیاسی برای زنان قائل شده است؟ آیا در اسناد بین المللی حقوقبشری به این مهم پرداختهاند؟ و این که نحوه ی تحقق حقوق سیاسی زنان در جامعه اسلامی و ایران بهچه نحو است؟ آیا در مناصب اجرایی و حکومتی نقشی دارند؟ با مراجعه به منابع فقهی و اسناد بین المللیو تجزیه و تحلیل مستندات آنها این نتیجه بدست آمد که: در منابع فقهی اسلام مانند قرآن در آیاتیچون: امر به معروف و نهی از منکر، بیعت و...، هم چنین در روایات و سیره ی معصومین علیهم السلام به6 و... مشارکت، 13، حقوق سیاسی زنان اشاره شده؛ هم چنین در قانون اساسی نیز در اصولی چون 56زنان و مردان را به طور مساوی تایید نموده و طبق این قانون زنان میتوانند در منصبهای گوناگوناجرایی و حکومتی وارد شوند. سیری در اسناد حقوق بشری نیز نشان میدهد، این اسناد نیز حقوقسیاسی زنان را مورد توجه و حمایت قرار دادهاند.
Machine summary:
حقوق سياسي زنان از منظر اسلام و اسناد بين المللي حقوق بشر محمد جلالي * سيده فاطمه موسوي ** چکيده اين مقاله مطالعه اي پژوهشي به روش تحليلي – توصيفي درباره اين است که آيا اسلام و به تبعيت آن کشور جمهوري اسلامي ايران حقوق سياسي براي زنان قائل شده است ؟ آيا در اسناد بين المللي حقوق بشري به اين مهم پرداخته اند؟ و اين که نحوه ي تحقق حقوق سياسي زنان در جامعه اسلامي و ايران به چه نحو است ؟ آيا در مناصب اجرايي و حکومتي نقشي دارند؟ با مراجعه به منابع فقهي و اسناد بين المللي و تجزيه و تحليل مستندات آن ها اين نتيجه بدست آمد که : در منابع فقهي اسلام مانند قرآن در آياتي چون: امر به معروف و نهي از منکر، بيعت و...
» (يزدي، ١٣٧٥،٥٨١) در مقابل نيز برخي از نويسندگان براي توجيه امکان تصدي زنان براي رياست قوه ي مجريه معتقدند که : قانونگذاري از کلمه رجال، معناي مجازي آن، يعني شخصيت ها و چهره هاي مذهبي و سياسي را قصد کرده است نه معناي لغوي؛ چرا که اصول قانون اساسي مفّسر و تبيين کننده يکديگر هستند با توجه به بند ١٤ اصل سوم و اصل بيستم نشانگر لزوم برابري مردم (زن و مرد) در پيشگاه قانون است ، اين نکته بدست مي آيد که همه افراد ملت اعم از زن و مرد به طور يکسان در حمايت قانون قرار دارند و با رعايت موازين اسلامي از همه حقوق انساني، سياسي، اجتماعي، فرهنگي و...