Abstract:
کثر اهل قلم پروین اعتصامی را شاعری اجتماعی و اخلاقی میدانند ودر نتیجه اشعار پروین را در دو دسته ی عمده ی تعلیمی و اجتماعی جای میدهند و کمتر به آرای فلسفی پروین توجه شده است. پروین یک فیلسوف نیست و دیوانش یک کتاب فلسفه نیست اما وجود عناصری مانند جهان شناسی، قضا و قدر و نقش اراده و اختیار آدمی، تفکرات فلسفی این شاعر را نشان میدهد و آشنایی او را با مباحث فلسفی تایید میکند. پروین اعتصامی دو دوره ی زمانی را تجربه کرده است. این دو دوره شامل، دوره ی مشروطه ودوره ی پهلوی پدر است. تاثیراین دودوره دراندیشه ونگرش این شاعرنسبت به مسایل هستی شناسی، انسان شناسی و.... کاملا" نمایان است. برآیند پژوهش نشان ازآن داردکه پروین اعتصامیازجریانهای ادبی رایج در زمان خود، جریان سنّتی پردازان نوگرا را برای شعرخود انتخاب کردوضمن طرح مسایل سیاسی، اجتماعی واخلاقی درقالب قصیده، مثنوی، مناظره و... اشعارقابل ملاحظهای را درمایههای فلسفی ازخودبه یادگارگذاشته است.
Most writers consider Parvin Etessami as a social and moral poet and consequently classified her poems in two major categories educational and social and less considered her philosophical opinions .Parvin was not a philosopher and neither her Divan a philosophy book , but the elements such as cosmology , fate and free will of man showed the philosophical thoughts of this poet and confirmed her familiarity with philosophical topics. Parvin Etessami had experienced two social eras, the constitution revolution (Mashrouta) and Pahlavi the Father. The impact of these two periods on her poet’s and attitudes toward issues such as ontology, anthropology and … was quite apparent. The research results showed that among the common literary streams of her time Parvin Etessami had chosen the traditional modernist theories and while planning political social and ethical issues in the form of poems Masnavi and debates she has left considerable poetry in philosophical themes as her own legacy.