Abstract:
هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه سرمایههای اجتماعی شرکت و حمایت اجتماعی بر کارآفرینی کارکنان زن شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بود. نمونه تحقیق شامل 154 نفر از جامعه مذکور بود که به روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای انتخاب شدند. طرح تحقیق از نوع همبستگی بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998)، پرسشنامه حمایت اجتماعی نکوئی و همکاران (1393) و پرسشنامه کارآفرینی کوراتکو و همکاران (1993) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که سرمایههای اجتماعی شرکت (ساختاری، ارتباطی، شناختی) و حمایت اجتماعی (عاطفی، اطلاعاتی، ابزاری) با کارآفرینی کارکنان زن رابطه مثبت معنی دار دارند و از بین متغیرهای پیش بین متغیر حمایت اجتماعی و حمایت عاطفی پیش بینی کننده مناسبی برای متغیر ملاک کارآفرینی سازمانی میباشد.
The aim of the present study was to investigate the relationship between social capital and social support with entrepreneurship in female employees in National South Oil Company (NLSOC). The sample included 154 subjects who were selected based on stratified random sampling. The research was designed as correlative one. For the measurement of the variables, Nahapiet and Ghoshal (1998) Social Capital Questionnaire, and Nakouei et al (2014) Social Support Questionnaire and Kuratko and Goldsby (1993) Entrepreneurship Questionnaire were used. To analyze data; Pearson correlation coefficient and multivariable regression (P < 0/0001) were employed as statistical methods. The results revealed that there was significant positive relationship between social capital and social support with entrepreneurship in Female employees in National South Oil Company (0/0001). The analysis also regression showed that social support and emotional support were significant predictive variables concerned to entrepreneurship.