Abstract:
حکایت درمانی یکی از درمانهای پست مدرن است که در سالهای اخیر در حوزه ی مشاوره ی تحصیلی به کار گرفته شده است. هدف پژوهش، بررسی اثربخشی حکایت درمانی بر افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر زرینشهر بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دبیرستانی شهر زرینشهر در سال 1394 بود. روش پژوهش، نیمه ـ آزمایشی و از طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه شامل 32 دانش آموز دختر بودکه به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. انگیزش تحصیلی به عنوان متغیر وابسته توسط مقیاس انگیزش تحصیلی والرند (1989) بررسی شد. گروه آزمایش طی 11 جلسه 90 دقیقهای به صورت گروهی، تحت حکایت درمانی قرار گرفتند. به منظور تجزیه وتحلیل دادهها، از نرم افزارSpss 21 استفاده شد. نتایج نشان میدهد که حکایت درمانی انگیزش تحصیلی را افزایش داده است (05/0>p). ازمیان خرده مقیاسهای انگیزش تحصیلی، حکایت درمانی تنها بر افزایش انگیزش بیرونی موثر بوده است.
The purpose of this study was to examine the effectiveness of narrative therapy on increasing academic motivation in high schools female students. The Sample of the study included 32 female students that have been placed randomly in the intervention (experimental) and control group. The research was a quasi – experimental design with pre-test - post-test and control group. The study implemented the Vallerand Academic Motivation Scale (1989) as data source. The experimental group was exposed to narrative therapy for 11 sessions 90 minutes each. The results of the univariate analysis of covariance showed that narrative therapy increased academic motivation. Among the three subscales of academic motivation, the effectiveness of narrative therapy was only approved on the extrinsic motivation.