Abstract:
اصالت متون آموزشی از مشخصههای مهم در آموزش ارتباطی زبان است. این پژوهش، با طرح این پرسش که "متون کتابهای آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان، تا چه حد منعکسکنندهی مشخصهی اصالت است؟ "؛ به ارزیابی متون سه کتاب آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان میپردازد. معیار این ارزیابی کمیت و کیفیت کاربرد گفتماننماهای انسجامی در متون غیرآموزشی و مقایسهی آن با متون آموزشی است. در این پژوهش، کمیت و کیفیت وقوع گفتمانهای انسجامی در دوازده متن آموزشی از سه کتاب آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان و پنج متن غیرآموزشی، بررسی و نتایج به دست آمده با یکدیگر مقایسه شد. نتیجهی این پژوهش نشان میدهد کمیت و کیفیت کاربرد گفتماننماهای انسجامی در دو کتاب آموزش زبان فارسی، بسیار مشابه متون غیرآموزشی است و کتاب سوم از این دیدگاه با دو کتاب دیگر متفاوت؛ بنابراین، مشابهت آن با متون غیرآموزشی کمتر است و درنتیجه میتوان گفت که درجهی اصالت متون این سه کتاب یکسان نیست.
Authentic text is considered to be an important requirement of communicative approach and communicative foreign language teaching textbooks. The present research investigates the authenticity of three PFL textbook by answering the following question: “To what extent are the texts in PFL textbooks considered to be authentic?” Accordingly the quantity and quality of cohesion discourse-marker distribution in three PFL textbooks (twelve texts) were analyzed and compared to some media texts (newspapers and articles posted on the websites). It was observed that the quality and quantity of the occurrence of cohesion markers are identical in two of the educational texts (written by Ziahosseini and Purnamdarian) and are very similar to media texts. However, the texts in the third book seem to be different in some degree. Therefore, from the viewpoint of cohesion, it can be said that these three PFL textbook are not authentically the same.
Machine summary:
اين مطالعه به سه کتاب آموزشي شامل "درس فارسي براي فارسي آموزان خارجي " تأليف تقي پورنامداريان (١٣٧٦)، "آموزش زبان فارسي " تأليف يدالله ثمره (١٣٧٢)، "روش تدريس زبان فارسي به فارسي آموزان خارجي " تأليف سيد محمد ضياءحسيني (١٣٨٥) و پنج متن غيرآموزشي از روزنامه ي شرق ، روزنامه ي ورزشي نود و وبگاه کافه سينما، که به طور تصادفي انتخاب شده اند، محدود مي شود.
نمودارشماره ٣) درصد ميزان کاربرد گفتمان نماهاي انسجام آفرين از نوع پيوند در متون آموزشي و غيرآموزشي درصد انواع پيوند (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار شماره ي ٣، نشان مي دهد که ميزان کاربرد انواع مختلف مؤلفه ي پيوند در داده هاي دو کتاب "ضياءحسيني و پورنامداريان " تفاوت معني داري با ميزان مشابه در متون غيرآموزشي ندارد و اين در حالي است که نتايج حاصل از بررسي داده هاي کتاب "ثمره "، کاربرد بسيار کمتري از اين مؤلفه را نشان مي دهند.
٤-٥- مقايسه ي ميزان کاربرد انواع چهارگانه ي مؤلفه هاي انسجام آفرين نمودار شماره ي ٥، نشان مي دهد که در متون غيرآموزشي و دو کتاب آموزشي ضياءحسيني و پورنامداريان ، "انسجام واژگاني " بيشترين و "حذف "، کمترين کاربرد را داشته است .
به اين ترتيب ، کتاب هاي مورد بررسي با توجه به درجه ي اصالت ، از بيشترين تا کمترين عبارتند از: "روش تدريس زبان فارسي به فارسي آموزان خارجي " تأليف سيد محمد ضياء حسيني (١٣٨٥)، "درس فارسي براي فارسي آموزان خارجي "تأليف تقي پورنامداريان (١٣٧٦) و "آموزش زبان فارسي " تأليف يدالله ثمره (١٣٧٢).