Abstract:
بررسی و مطالعه در زمینهی ساختهای دستوری در زبانهای مختلف، نقش عمدهای در تحقیقات زبانشناسی و آموزش زبان ایفا میکند. این پژوهش به منظور بررسی کاربرد «ساخت مجهول» و همچنین «وجه فعل در بندهای متممی» در میان فارسیآموزان غیرایرانی انجام شده است. در این پژوهش، تولید و درک این نوع جملات در میان دو گروه از فارسیآموزان سطح پیشرفته با ملیتهای متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور، متون نگارشیِ 30 فارسیآموز عربیزبان و 30 فارسیآموز چینی در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) مورد بررسی قرار گرفت. قابل ذکر است که قبلا این نوع ساختهای دستوری در کلاس دستور و نگارش آموزش داده شده بودند. نتایج بررسی نشان داد که فارسیآموزان سطح پیشرفته در هر دو گروه، «وجه فعل در بندهای متممی» را بیشتر و بهتر از «ساخت مجهول» بهکار بردهاند. در خصوص ساخت مجهول نیز نتایج نشان داد که فارسیآموزان عربیزبان بیشتر از چینیها از ساخت مجهول استفاده نمودهاند، ولی فارسیآموزان چینی، ساختهای مجهول نادرست کمتری تولید کردهاند. علاوه بر این، یافتهها نشان داد که چینیها و عربها به یک میزان در کاربرد «وجه فعل در بندهای متممی» با مشکل مواجه هستند. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که در تولید ساخت مجهول فارسی توسط فارسیآموزان غیرایرانی، بیشترین خطا مربوط به جایگاه نادرست مجهول و کمترین خطا مربوط به ترکیب نادرست فعل کمکی و فعل اصلی بوده است، در حالی که در فعل بند متممی، بیشترین خطا مربوط به وجه فعل و کمترین خطا مربوط به شمارِ فعلِ بند متممی میباشد.
Machine summary:
پژوهش نامه ي آموزش زبان فارسي به غيرفارسيزبانان (علمي– پژوهشي ) سال سوم ، شماره ي اول (پياپي ٦)، بهار ١٣٩٣ به کارگيري ساخت مجهول و وجه فعل در بندهاي متممي : مقايسه ي فارسي آموزان چيني زبان و عربي زبان 1 محمدرضا پهلوان نژاد دانشيار زبان شناسي - دانشگاه فردوسي مشهد شراره خالقي زاده دانشجوي دکتري زبان شناسي - دانشگاه فردوسي مشهد چکيده بررسي و مطالعه در زمينه ي ساخت هاي دستوري در زبان هاي مختلف ، نقش عمده اي در تحقيقات زبان شناسي و آموزش زبان ايفا ميکند.
از اين رو، پژوهش حاضر نيز سعي بر آن دارد که برخي خطاهاي دستوري فارسيآموزان را مورد بررسي قرار داده و با توجه به اين که «وجه فعل در بندهاي متممي» و «ساخت مجهول » از مهم ترين نکات دستوري در زمينه ي آموزش دستور و نگارش هستند که بيشتر فارسيآموزان غيرايراني در به کارگيري آنها در ساخت جمله يا متن با مشکل مواجه ميشوند، به بررسي ميزان دشواري در توليد اين دو مقوله در بين فارسيآموزان عربي زبان و چيني بپردازد و در تلاش خواهد بود تا به کارگيري اين ساخت هاي دستوري را در گروه هاي مورد نظر مورد مقايسه قرار دهد.
SaLrHd YHrEs وانخي (٢٠٠٢) يادگيري ساخت مجهول انگليسي را در ميان زبان آموزان چيني مورد بررسي قرار داده است .