Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیت و باورهای فراشناختی با در نظر گرفتن تفاوت های جنسیتی در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر 12 تا 18 ساله حاضر در مدارس استان تهران در سال تحصیلی 97-96 بود. حجم نمونه شامل 300 نفر از نوجوانان دانش آموز بود که به صورت دو گروه (با در نظر گرفتن جنیست) دانش آموز دختر شامل 150 نفر و دانش آموز پسر شامل 150 نفر و به روش نمونه گیری در دسترس و با توجه به ملاک های ورود و خروج به پژوهش انتخاب شدند. این دانش آموزان به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت کودکان و نوجوانان (باربارانلی و همکاران، 2003) و پرسشنامه باورهای فراشناختی (ولز و همکاران، 2003) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده، از روش آماری همبستگی استفاده شد. یافته های این پژوهش حاکی از آن بود که به طور کلی بین ویژگی های شخصیتی نوجوانان پسر و نیز دختر و باورهای فراشناختی آن ها رابطه وجود دارد. هم چنین، رابطه بین ویژگی های شخصیتی و باورهای فراشناختی در دختران و پسران متفاوت است. با توجه به اهمیت باورهای فراشناختی به خصوص در دوران نوجوانی که دوره حساسی می باشد، شناخت و بررسی عواملی که می تواند بر این روابط اثر گذارد و یکی از آن ها ویژگی های شخصیت است خود می تواند سبب بهبود و تغییر ویژگی های منفی در شخصیت نوجوان گردد، می تواند به ارائه راهبردهای درمانی منجر شود.
Machine summary:
هم چنين در يک مطالعه ديگر که با هدف بررسي نقش تفاوت هاي جنسيتي و سني در موقعيت هاي برانگيزاننده اضطراب اجتماعي در گروهي از نوجوانان دختر و پسر اسپانيايي انجام شد، نتايج نشان دادند که در اضطراب اجتماعي نمره دختران به طور معناداري بيشتر از پسران است .
Gutierrez, Jimenez, Hernandez & Puente 2.
Delgado, Hugon, Ingles, Hidalgo, Garcia-Fernandez & Martinez-Monteagudo 3.
بوده است و کمتر پژوهشي به بررسي رابطه بين ويژگيهاي شخصيت با باورهاي فراشناختي با در نظر گرفتن تفاوت هاي جنيستي پرداخته و مطالعات انجام شده بيشتر درباره جمعيت عمومي و نه اقشاري خاص از جامعه به ويژه نوجوانان بوده است .
به همين منظور مطالعه حاضر با هدف بررسي رابطه بين ويژگيهاي شخصيت و باورهاي فراشناختي با نظر گرفتن تفاوت هاي جنسيتي در نوجوانان انجام شد.
نتيجه گيري نتايج تحليل ضريب همبستگي در نشان داد که در ويژگي شخصيتي توافق پذيري با زيرمقياس باورهاي و نگراني منفي بين نوجوانان دختر و پسر رابطه معکوس معناداري در سطح (٠٠٥ بيشتر سعي در مصامحت با افراد دارند و هم چنين سعي دارند که در روابط به جاي اينکه شخصيت رهبريکننده را بر عهده بگيرند، بيشتر فردي پيرو باشند.
در تبيين علت تفاوت زيرمقياس هاي باورهاي فراشناختي در سبک شخصيت برون گرا بايد گفت که سبک شخصيتي برون گرا، سبک شخصيتي است که در اکثر پژوهش ها نشان داده شده که پسران در مقايسه با دختران در ويژگيهاي برون گرايي، پذيرش و وظيفه شناسي نمره هاي بالاتري گزارش کردند (شکري، دانشورپور و عسکري، ١٣٨٧).