Abstract:
تاثیر روزافزون استراتژیهای نوآورانه بازاریابی بر مزیت رقابتی و عملکرد کسبوکارها سبب شدهاست کسبوکارها همواره درصدد بهکارگیری فناوریهای نوین دیجیتال جهت نوآوری درآمیخته بازاریابی باشند. ظهور فناوری اینترنتاشیا موجب نوآوریهای گستردهای در بازاریابی گردیدهاست و صاحبنظران بازاریابی معتقدند که اینترنتاشیا تا سال ۲۰۲۰ فعالیتهای بازاریابی را بهصورت انقلابی تحت تاثیر قرار خواهد داد. از طرفی توسعه و اشاعه کاربردهای اینترنتاشیا بهشدت تحت تاثیر نیروهای بازار، محیط قانونی، فناوری و تعاملات میان این سه عامل است. لذا هدف این پژوهش اولویتبندی کاربردهای اینترنتاشیا در بازاریابی با در نظر گرفتن عوامل مذکور است. این تحقیق از منظر هدف کاربردی و روش تحقیق آن کمی-پیمایشی است، بطوری که برای وزن دهی عوامل از روش تحلیل سلسله مراتبی و برای اولویت بندی کاربردها از روش تاپسیس فازی استفاده گردید. در این پژوهش بدلیل محدود بودن تعداد خبرگان از روش گلوله برفی برای نمونهگیری استفاده شد و در مجموع هفت نفر خبره که دارای ویژگی حداقل سه سال تجربه و دانش در حوزه فناوری اینترنتاشیا و بازاریابی بودند برای تکمیل ماتریسهای زوجی و تصمیمگیری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشاندهنده آن است که اولا عوامل بازار نسبت به عوامل دیگر از اهمیت بالاتری برخوردار بوده است و ثانیا کاربردهای اینترنتاشیا در حوزههای مختلف آمیخته بازاریابی براساس معیارهای مذکور به ترتیب در حوزههای محصول، ترفیع، تجهیزات فیزیکی، فرآیندها، مکان، قیمت و افراد از اولویت بالاتری برای کسبوکارها در ایران برخوردار است.
The increasing impact of innovative marketing strategies on the competitive advantage and business performance has led organizations to constantly apply new digital technologies for innovation in marketing mix. The advent of Internet of Things technology has made many innovations in businesses and marketing. Experts believe that IOT will revolutionize marketing by 2020. On the other hand, the development and diffusion of IOT is heavily influenced by market forces, legal conditions, technological infrastructures and interactions among them. Therefore, the purpose of this research is to prioritize the implications of IOT for innovation in marketing mix using these conditions. In this research, prioritization has been done using the opinions of experts familiar with the IOT technology and marketing. Analytic Hierarchy Process (AHP) method is used for weighting the critera and Fuzzy Topsis method is used for prioritizing. The research results indicate that market factors are more important than other factors and secondly, IoT implications in different marketing mix domains based on the mentioned criteria respectively include product, promotion, physical equipment, processes, locations, Price and people that have a higher priority for Iranian businesses. finally, it is suggested for developing IoT applications in the country, business executives should focus on business model design, ecosystem development, and the development of user-friendly services and policymakers should pay particular attention to implementing demand-side policies.
Machine summary:
یافته های پژوهش نشان دهنده آن است که اولا عوامل بازار نسبت به عوامل دیگر از اهمیت بالاتری برخوردار بوده است و ثانیا کاربردهای اینترنت اشیا در حوزه های مختلف آمیخته بازاریابی براساس معیارهای مذکور به ترتیب در حوزه های محصول ، ترفیع ، تجهیزات فیزیکی ، فرآیندها، مکان ، قیمت و افراد از اولویت بالاتری برای کسب وکارها در ایران برخوردار است .
از این رو در این پژوهش سعی گردیده است با استفاده از روش های کمی تصمیم گیری چندمعیاره ، کاربردهای اینترنت اشیا در بازاریابی براساس چالش های قانونی ، فناورانه و بازار اولویت بندی گردد.
Simos, Filip & Barbosa 2 .
Hall, Jaffe, & Trajtenberg 4 .
Kardaras, Karakostas, Barbounaki & Kaperonis 2 .
Booysen, Gilmore, Zeadally, & Van Rooyen.
Fleisch, Weinberger, & Wortmann 4 .
با توجه به اینکه در این پژوهش برای اولویت بندی کاربردهای مختلف اینترنت اشیا در بازاریابی بر اساس معیارهای فناورانه ، بازار و محیط قانونی از روش تاپسیس فازی بهره برده شده است ، مدل پژوهش به بصورت شکل ١ بوده است .
0642 ١٣٩ در جدول ٣ رتبه بندی کاربردهای اینترنت اشیا در حوزه های مختلف آمیخته بازاریابی بر اساس شاخص فناورانه آورده شده است .
How internet of things is impacting digital marketing: Samsung case: Family hub refrigerator.
A Framework for Analyzing the Impact of Data Analytics and the Internet of Things on Digital Marketing.
Blending internet-of-things (IoT) solutions into relationship marketing strategies.
Identification and Classification of Innovative Applications of Internet of Things in Digital Marketing.