Abstract:
سوره یوسف. احسن القصص قرآنی. از دیرباز مورد توجه محققان قرار داشته است. برخی
از تفاسیر و روایاتی که در اهم منابع امامیه و اهل تسنن پیرامون تفسیر این سوره آمده»
آشکار مبانی اعتقادی- خصوصا امامیه- است. را مخدوش می دارد. منشاء بیشتر این
سیوطی کاملا مشهود است. آنچه در روایات شیعی نیز از این اسرئیلیات آمده: بدون
هیچگونه توضیحی تکرار روایات منابع اهل تستن است. با بررسی توصیفی تحلیلی منابع
در آمده» تا از یک سو نادرستی این اقوال بی پایه ثابت گردد. و از سویی دیگر عصمت
ایشان تثبیت شود و سیمای واقعی و الهی آن حضرت(ع) بر اساس مبانی و نصوص
قرآنی و روایات صحیح و نه تورات محرف» ترسیم گردد. رهیافت محوری این پژوهش آن
است که. بین روایات مخدوش و غیرقابل قبول» که عمدتا در منابع اهل سنت آمده،
The Quranic Sura, Yusuf, has long been considered by the researchers. Some of the interpretations and narrations in the most important sources of the Imams and Sunnis concerning the interpretation of this sura are blended with the Israelis that undermine the notion of the infallibility of this divine prophet (AS), which is in clear contradiction to the foundations of belief, especially the Imam, . The origin of most of these interpretations and narratives is based on the topics of the Torah, which is clearly evident in Tabari's and Al-Dilmansoor Siouti's interpretations. What is said in these Shiite narratives from these intelligentsia, without any explanation, is the repetition of narratives of Sunnis resources. By analyzing the descriptive-analytical sources of the interpretive sources of the Persian language from the Prophet Josef (AS), the narratives of his infallibility are criticized to prove the falsehood of these unfounded statements on the one hand, and on the other hand, their infallibility is fixed and the true and divine The Prophet (s) will be based on the Qur'anic principles and scriptures and the correct narrations and not the Prophetic Torah. The pivotal approach of this study is that, from the point of view of content, there is a controversial overlap between the disputed and unacceptable traditions, which are mainly found in Sunni sources.
Machine summary:
برای شناخت نظریه صحیح، دیدگاه تورات و روایات در این خصوص را نیز آورده تا این موضوع از تمام جهات بررسی شود: الف) دیدگاه تورات:«هنگامی که زلیخا به یوسف پیشنهاد داد که با وی همبستر شود، یوسف امتناع کرد و در پاسخ گفت: اربابم آنقدر به من اعتماد دارد که هرآنچه دراین خانه است به من سپرده است، پس چگونه میتوانم به او خیانت کرده و مرتکب چنین عمل زشتی بشوم.
3. مقصود از « بُرْهَانَ رَبِّهِ» با توجه به آیه«وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا» در معنای آیه 24 سوره یوسف، در میان مفسران نظریات بسیار است؛ و نظریه ای که روایات نیز آن را تایید می کند، آنکه متعلق« هَمّ َ»در هر دو طرف عمل جنسی است؛ با این تفاوت که همسر عزیز تصمیم به این کار گرفت و تا آخر هم به تصمیم خود باقی ماند، ولی موفق نشد؛ اما از جانب یوسف(ع) تصمیم شانی و تعلیقی بود؛ و آن اینکه اگر برهان پروردگار خود را نمی دید، تصمیم به این کار می گرفت، و چون برهان پروردگارش را دید، چنین تصمیمی نگرفت.
(سیوطی،1404،ج4،ص13؛طبری،1412،ج12،ص111) در برخی دیگر از تفاسیر اهل سنت روایتی از امام علی(ع) مبنی برطمع و قصد زلیخا بر یوسف و بالعکس بیان شده؛ که از پوشاندن بت توسط زلیخاسخن به میان آمده که یوسف دراین هنگام گفت: تو از بتی که نه میخورد و نه میآشامد شرم میکنی و من ازخدای خودکه شاهد و ناظر است، شرم نداشته باشم؟ 2 (ابونعیم،1967،ج4،ص233 ؛ سیوطی،1404،ج4،ص13) ابن المنذر و ابوالشیخ از وهب بن منبّه نقل کرده اند: هنگام خلوت، دستی میان یوسف و زلیخا حائل شد که بدن نداشت و روی آن به زبان عبرانی نوشته شده بود:«آیا کسی که بر هر شخصی بدانچه کرده، مراقب است مانند کسی است که از همه جا بی خبر است.