Abstract:
بحث و بررسی مفهوم بهرهوری در بخش خدماتی و ارایه یک الگوی چند - عاملی ، برای سنجش بهرهوری سازمانهای خدماتی. با بهرهگیری از رویکرد مطالعه موردی ، یک سازمان خدماتی مورد بررسی قرار میگیرد که خدمات مهندسی متعددی را به صنایع گوناگون ارایه میکند . این الگو به جای فعالیتهای مربوط به هر یک از قسمتهای سازمان ، بر اهداف و نتایج کلی آن تمرکز دارد . در این مطالعه موردی ، نشان داده شده که چگونه عوامل مختلفی همچون ایستا ، پویا ، و توسعهای میتواند برای محاسبه بهرهوری کل یک سازمان مورد استفاده قرار گیرد...
Machine summary:
"محدویتها/استلزامات پژوهش-علیرغم اینکه، ادعا شده است الگوی جامع ارایه شده در این پژوهش،میتواند برای اندازهگیری بهرهوری در تمامی سازمانهای خدماتی مورد استفاده قرار گیرد،اما در مطالعه موردی انجام شده،فقط یک سازمان در بخش صنعتی مورد بررسی قرار گرفت.
دراین الگو بهمنظور بهرهگیری از تاثیر هم افزایی حاصل از تلاشهای چندبخش برای افزایش بهرهوری،به جای فعالیتهای هریک از قسمتها بهطور مجزا،توجه کارکنان،به اهداف سازمان و نتایج کلی آن جلب میشود و اجزای بهرهوری بر اساس نتایج حاصل از عوامل توسعه و نه فقط براساس فعالیتهای فیزیکی تعیین میشوند.
جنبههای کمی و کیفی ارایه خدمات نمیتواند به صورت جداگانه درنظر گرفته شود و به دلیل رابطه قوی که بین آنها وجود یک سازمان خدماتی،بیشتر میکوشد با افزایش بهرهوری، اهداف تعیین شده برای سازمان را تحقق بخشد،و مهمترین هدف،سوددهی است دارد،ممکن است مجزا ساختن تاثیر یک فرایند خدماتی بر تعداد خدمات ارایه شده،از تاثیر همان فرایند بر کیفیت خدمات ارایه شده، غیرممکن باشد.
در بخش بعدی یک الگوی چند عاملی برای سنجش بهرهوری سازمانهای خدماتی ارایه شده است،و رویکردی کلنگر نسبت به اندازهگیری بهرهوری و روابط دورنی اجزای تشکیلدهنده آن،برای دستیابی به موفقیتی پایدار و قابل توجه در رشد بهرهوری به منظور دستیابی به اهداف سازمان مورد استفاده قرار گرفته است.
شاخصهای جزیی کلیدی،اساسا عوامل توسعهای هستند که دانش و یک پایگاه اطلاعاتی قوی را برای استفاده داخل سازمان و به منظور بهبود کارایی و بهرهوری آن ایجاد میکنند و در صورت لزوم میتوانند مورد استفاده دیگر سازمانها نیز قرار گیرند."