Abstract:
علم دینی و تولید علوم انسانیِ اسلامی یکی از مهم ترین و در عین حال بحث برانگیزترین مسائل علمی و گاهاً سیاسی کشور، در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی (بالاخص در یکی دو دهه اخیر) بوده و دیدگاههای متفاوتی در این باب طرح و ارائه گردیده استکه یکی از مهمترین و جدی ترین این دیدگاهها متعلق به مهدی گلشنی میباشد. پژوهش حاضر در پی آن استکه با استفاده از روش تحلیل گفتمان لاکلاو و موفه به شناسائی عناصر گفتمانی و مفصل بندی دالهای گفتمانی آراء ایشان در زمینه تولید علم دینی بپردازد.
طبق پژوهش صورت گرفته، دال برتر این گفتمان که ناظر به امکان تولید علم دینی است؛ «ابتناء بر جهان بینی دینی (اسلامی) است. «جهت گیری و کاربرد الهی»، «مطلوبیت علم دینی»، «تاثیر جهان بینی در حوزه داوری»، «شمولیت تمام علوم از حیث گستره»، «بهره گیری از روشهای دیگر در کنار روش تجربه»، «وحدت علم و دین» و «ابتناء بر نگرش کل نگرانه و وحدانی» نیز به عنوان دالهای فرعی گفتمان ایشان شناسائی و مورد بررسی قرار گرفتهاند و در نهایت مجموعه دالهای مزبور در یک نظام ارتباطی مفصل بندی گردیدهاند
Religious science and the production of Islamic humanities is one of the most important and at the same time the most controversial scientific and sometimes political issues in the country, in the years after the victory of the Islamic Revolution (especially in the last one or two decades) and different views were suggested in this field that one of the most important and serious of these views belongs to Mehdi Golshani. Using the method of Laclau and Mouffe discourse, the present study seeksto identify the discourse elements and articulate their views in the field of religious science production. According to the research, the best sign of this discourse, which is observing the possibility of producing religious science, is "being based upon religion (Islamic) worldview". "Divine orientation and application", "Desirability of religious science", "The impact of worldview in the field of arbitration", "Inclusion of all sciences in terms of scope", "Using other methods along with experience", "Unity of science and religion" and "Relying on a holistic and unified attitude" have also been identified and examined as sub-signs of their discourse, and finally the set of these signs has been detailed in a communication system.