Abstract:
This study investigates the morphological phenomenon known as plurals-in-compounds effect by analyzing responses given by 25 Persian-speaking children. The children, ranging in age from 3.5 to 13, were divided into six groups and asked questions like what do you call someone who verb-s [regular/irregular] plurals? that required them to form synthetic compounds such as car-stealer. Results indicated that when the nouns in the questions addressed to the children were regular plural, the non–heads in the compounds were predominately singular. Moreover, the children’s responses to questions containing irregular nouns showed that they preferred non–compound Agent (singular N) over compounds containing either singular or irregular plural nouns. The findings are in line with the specifications of Kiparsky's (1982) level-ordering model which bans plural morphology inside compounds. It was also revealed that the children’s compound construction relied on both structural and semantic constraints.
نشان جمع در ساخت مرکب:
شواهدی از کودکان فارسیزبان
این پژوهش پدیده ساختواژی مشهور به «اثر ساخت مرکب بر تظاهر نشان جمع» را بر روی دادههای زبانی ۲۵
کودک فارسیزبان بررسی میکند. کودکان در محدوده سنی ۳,۵ تا ۱۳ ساله به شش گروه سنی تقسیم شدند و به
سئوالاتی مانند «شما به کسی کهها (هر اسم جمع) را انجام میدهد چه میگویید؟» پاسخ دادند که آتها را به
ساخت اسمهای مرکبی نظیر «ماشیندزد» وادار میکرد. نتایج حاکی از آن بود با وجودی که اسمهای مورد سئوال
صورت جمع داشتند (ماشینها)» کودکان سازه اسمی غیرهسته در ساخت مرکب را بهصورت مفرد تولید میکردند
(ماشین دزد). هم چنین» در مواردی که معادل بسیط واژگانی در مفهوم عاملی در زبان وجود داشت» پاسخ کودکان
از ترجیح کاربرد صورت فاعلی بسیط بهجای ساخت مرکب حکایت داشت (پلیس بهجای آدمزندان کن). یافتههای
این پژوهش بهطورکلی مدل «ترتیببندی سطوح)» کیپارسکی (۱۹۸۲) را تأیید میکند که کاربرد نشانه جمع درون
ساخت مرکب را منع میکند. همچنین مشخص شد که کودکان در تولید ساختهای مرکب به هر دو نوع
محدودیتهای ساختاری و معنایی توجه دارند.