Abstract:
با توجه به گسترش روزافزون کاربران شبکههای اجتماعی، این شبکهها به بخش اساسی در زندگی کاربران تبدیل شدهاند و تأثیرات مهمی در حوزههای علمی، اجتماعی، فرهنگی کاربران دارند. هدف این پژوهش، تعیین تفاوت دانشجویان از جهت سواد اطلاعاتی و انگیزش پژوهشی است. مواد و روش: جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه شهید مدنی در سال1396-1395 در نظر گرفته شد که با استفاده از فرمول کوکران 365 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد و نمونهگیری با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی صورت گرفت. اطلاعات لازم جهت دستیابی به نتایج، از طریق پرسشنامههای سواد اطلاعاتی اشرفیریزی و همکاران(1390)پرسشنامه انگیزش پژوهشی صالحی(1390) و پرسشنامه محقق ساخته به دست آمد. به منظور تعیین روایی و پایایی پرسشنامهها از روایی محتوایی و سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای آماری spss20 و LISRAL8.5 براساس آزمونهای همبستگی، مانوا و تابع تشخیص انجام گرفت.یافتهها: با توجه به نتایج پژوهش، ارتباط شبکههای اجتماعی با سواد اطلاعاتی و انگیزش پژوهشی به ترتیب برابر با 46/0 و 36/0 به دست آمد. در بررسی تفاوت دو جنس، اختلاف در متغیر انگیزش پژوهشی معنادار نشان داده شد. در تفکیک دانشجویان از لحاظ انگیزشی، سه گروه تشخیص داده شد که انگیزش درونی5درصد، انگیزش بیرونی3/0 درصد و بی انگیزگی 1/11درصد را به خود اختصاص دادند.نتیجهگیری: براساس یافتههای این تحقیق، دانشآموختگان برای بهرهمندی از شبکههای اجتماعی در کسب آگاهی و اطلاعات لازم است که هدف و انگیزه خود را در مسیر استفاده از این شبکهها تعیین نمایند.
Machine summary:
سطح سواد اطلاعاتي و انگيزش پژوهشي دانشجويان بر اساس استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي عيسي برقي*١٢ تاريخ دريافت ٩٧/٠٤/١٧ تاريخ پذيرش ١٣٩٧/١١/١٤ چکيده هدف : هدف اين پژوهش ، تعيين تفاوت دانشجويان از جهت سواد اطلاعاتي و انگيزش پژوهشي است .
سواد اطلاعاتي ترکيبي از دانش ها، نگرش ها، مهارت ها و تجربيات موردنياز براي دستيابي، تحليل و ارزيابي توليد اطلاعات و دانش به صورت خلاقانه ، قانوني و اخلاقي با تأکيد بر حقوق انسان ها اطلاق شده است (اشرفيريزي، حسن زاده و کاظم پور،١٣٩٣) و نقش برجسته اي در دانش مبتني بر جامعه به خصوص تأثيرگذار بر اساس خدمات و آموزش هاي مشترک در سطوح مختلف آموزش دارد (ساسيکالا٣ و دهنراجو٤، ٢٠١٠).
Grizzle, Moore, Dezuanni, Asthana, Wilson, Banda 3.
Miao Zhu, Tai Zhang, Jin 4.
The role of social networks in medication information seeeking behavior.
Media and information literacy among students of Isfahan University of Medical Sciences based on indicators of media literacy and UNESCO.
Assessment of Information Literacy skills among the Science students of Andhra University: A survey.
R, S Punnen, J Wong, N Kanji.
A Jimenez و ,Potes Barbas, M, G Valeria, M Del Carmen, H Murilla Online Social Networks and Computer Skills of University Students.
Onlin Social Networks and Computer Skills of University Students.
Information literacy skills assessment and the use of Web-based resources among students of medical sciences from 1392 to 1391.
Exploring Users’ Information Behavior in Social Networks (Doctoral dissertation, Tallinn University).
Findings on Facebook in higher education: A comparison of college faculty and student uses and perceptions of social networking sites.