Abstract:
موضوع کنترل بحران و فن اداره و رویارویی با آن از مهمترین مسائلی است که همواره مدنظر تصمیمگیران خوشفکر و خلاق قرار دارد و برای وضعیتهای اضطراری و مخاطرهآمیز آن، طرح کنترل را از قبل تهیه و آماده دارند. بههمین دلیل مدیریت بحران را ایجاد آمادگی و فراهمکردن تمهیدات و تدارکات لازم سازمانی برای رویارویی با بحران و یا به حداقل رساندن آثار تخریبی آن ذکر میکنند تا با فرایند و برنامهریزی مقامات مسئول و با مشاهده و تجزیهوتحلیل آن بهصورت هماهنگ و یکپارچه با آمادگی لازم، امدادرسانی سریع و بهبود اوضاع تا رسیدن به وضعیت عادی تلاش کنند و با مدیریت خاص تمرکز یافتهای به نام گروه مدیریت بحران بهمنظور تهیه و تدوین سیاستها، اهداف، خط مشیءها، راهبردها و راهکارهای اجرایی خود را با شرایط موجود مطابقت دهند. متن ذیل بهعنوان نمونه طرح مدیریت بحران در دانشگاه است تا هنگام بروز بحران و بهمنظور مقابله با حوادث و وضعیت اضطراری و تشکیل کمیتههای اصلی و فرعی بهمنظور کاهش خسارات، آمادگی، واکنش و بازسازی و عادیسازی بتوان تصمیمات مقتضی را بموقع گرفت.
The issue of crisis management and management technology, as well as encountering its challenges, are always considered by attentive and creative decision-makers. They have already prepared control plans for emergency and critical situations. Hence, crisis management is defined as providing the groundwork and the necessary organizational arrangements and preparedness for dealing with the crisis, or minimizing its destructive outcomes. In this way, the officials in charge can observe and analyze the process and plans, and work in a coordinated and integrated manner along with the necessary preparation, rapid relief and improvement until the normal situation is reached. A special associated management group, called Crisis Management Group, can be missioned to prepare and formulate policies, goals, guidelines, executive solutions, and strategies for adaptation with the current situation. This study is an example of a crisis management plan at universities, so that dealing with events and emergencies in case of a crisis, the main committees and the sub-committees can be formed on time to make the right decisions to reduce damage, increase readiness, give proper response and make reconstruction, and normalize the situation.
Machine summary:
ـ گفتگو و مکاتبه در مورد تغييرات طرح به تمام ذينفعان و ارائه آموزشهاي مورد نياز مسئوليتهاي کاربردي دانشکده دايره امنيت عمومي و ايمني ـ حفاظت از جان و مال و امنيت و کنترل محلهاي اورژانسي ـ دريافت اطلاعات از حوادث دانشگاه يا خدمات شهري، آغاز طرح مديريت بحران و هماهنگي با تمام فعاليتهاي دانشگاه و خدمات شهري (به عنوان مثال پليس ، آتش نشاني، و غيره ) 171 ـ تأسيس ، هماهنگي و حفظ فرماندهي ـ حفظ نظم عمومي در محوطه دانشگاه ـ ارائه کنترل رفت وآمدها ـ هماهنگ کردن فعاليتهاي امداد و نجات توسط شرکت خدمات اورژانس و نيروهاي دانشکده ـ مستندسازي (ثبت ) رويدادها و اقدامات در طول بحران ـ ارائه کمک در هر زمان توسط مقامات خاص (پليس ، آتش نشاني، EMS و غيره ) بخش روابط عمومي ـ فعاليتهاي تمام رسانه اي مستقيم و شفاف ـ فعاليت به عنوان سخنگوي ارشد در دانشکده و يا مشاوره دادن به سخنگوي ارشد ـ کمک به هماهنگي در مورد بيان آخرين اطلاعيه هاي اضطراري و خاص در مواقع نياز ـ ارائه ارتباط روشن ، مستمر و بموقع به استادان ، کارکنان ، دانش آموزان و افراد متفرقه در مواقع مورد نياز نگهداري تأسيسات فيزيکي ـ نظارت بر خطرهاي واقعي ايمني ـ اجراي مديريت ميداني در وضعيت و موقعيتهاي خطرناک ـ تهيه راهنماي ارزيابي اقدامات و اطمينان از ايمني بودن آنها ـ مستندسازي (ضبط رويداد) حوادث و اقدامات براي اهداف مسئوليتي و مديريت خطر اهداف ـ تماس با نمايندگيهاي مناسبي که مورد نياز است .