Abstract:
این پژوهش با هدف ارائة چارچوبی برای تحلیل سیستماتیک فرایند تولید تا مصرف کالاهای ورزشی ایرانی انجام شده است. روش پژوهش از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک بود. جامعة آماری شامل دو بخش جامعة انسانی (مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی، اساتید اقتصاد و بازاریابی ورزشی، فروشندههای فروشگاههای ورزشی، مدیران بازاریابی و بازاریابهای محصولات ورزشی) و جامعة اطلاعاتی بود. نمونة آماری به تعداد قابلکفایت برمبنای اشباع نظری و بهصورت هدفمند و در دسترس، نمونهگیری شدند و از آنها نظرخواهی شد (22 نفر و 54 سند). ابزارهای پژوهش شامل مطالعة کتابخانهای نظاممند و مصاحبة نیمهساختاریافته بود. روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی، ضریب کاپا). از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده شد. چارچوب تحلیلی ارائهشده شامل شش فاز محیط، مدیریت، تولید، توزیع، مصرف و پیامد بود؛ بهطوریکه دربرگیرندة نُه منظر کلی شامل محیط بینالملل، محیط داخلی، مدیریت راهبردی، کارآمدسازی تولید، سازماندهی توزیع داخلی، توسعة صادرات، توسعة مصرف داخلی، زمینهیابی مصرف خارجی و توسعه پایدار بود. مدل مفهومی برخاسته از چارچوب کُدها بهصورت یک سیستم فرایندی از تولید تا مصرف (از محیط به پیامد) ترسیم شد. بهطورکلی، نتایج پژوهش نشان داد که عوامل تعیینکننده در رونقبخشی بازار محصولات ورزشی ایرانی به حوزة خاصی مانند سیستم تولید، بازاریابی یا فرهنگ مصرفکنندگان محدود نیست؛ بلکه در فرایند تولید تا مصرف جاری است و هر مرحله نیازمند راهبردی ویژه است.
The aim of this study was to provide a framework for systematic analaysis of the production process to the consumption of Iranian sports goods. the research methodology was performed in terms of quality, process strategy and the objective was applied. The statistical population was selected two parts consists of human community (Directors of sports production companies, Professors in Economics and Sport Marketing, and ect) and the information community. the statistical sample was surveyed for targeted available selection (22 people and 54 documents) based on theoretical saturation and you will be considered. Research tools included systematic library study and the exploratory interview structure. the validity of tools using qualitative narrative methods was evaluated at a desirable level (Content validity, Kappa coefficient). The method of conceptual coding and frameworks were used for analyze the findings. The presented analytical framework consists of six phases of management, production, distribution, consumption, and outcomes. So that nine total view of the international environment, the internal environment, strategic management, production efficiency, organization of domestic distribution, export development, domestic consumption development, field-Identify external consumption and sustainable development. The conceptual model derived from the code strings is depicted as a process system from production to consumption (environment to the outcome). totally results showed that the factors determining the boom of the Iranian sports products market are not limited to a specific area, such as the production system, marketing or consumer culture, but in the process of production to consumption, and each stage requires a special strategy.
Machine summary:
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان تاريخ دريافت: 08/09/1397 تاريخ پذيرش: 14/11/1397 چکیده این پژوهش با هدف ارائة چارچوبی برای تحلیل سیستماتیک فرایند تولید تا مصرف کالاهای ورزشی ایرانی انجام شده است.
بهطورکلی، نتایج پژوهش نشان داد که عوامل تعیینکننده در رونقبخشی بازار محصولات ورزشی ایرانی به حوزة خاصی مانند سیستم تولید، بازاریابی یا فرهنگ مصرفکنندگان محدود نیست؛ بلکه در فرایند تولید تا مصرف جاری است و هر مرحله نیازمند راهبردی ویژه است.
دراینراستا، برای نظاممندکردن محورهای تحلیل، تکمیل دانش موجود در زمینة صنعت تولید محصولات ورزشی و بهصورت کاربردیتر، مدیریت مراحل و فرایند تولید تا مصرف کالاهای ورزشی، ضرورت دارد ابتدا مطالعهای کیفی با رویکرد اکتشافی انجام شود؛ برایناساس، این پژوهش با هدف شناسایی و چارچوببندی ابعاد و ساختار مراحل تولید تا مصرف کالاهای ورزشی و ارائة یک الگوی راهنما برای کارآمدسازی این سیستم انجام شده است.
در تعمیم این نتایج میتوان به مطالعات قبلی مراجعه کرد؛ بهطوریکه چوی و لیم (2017) در مطالعهای کیفی دربارة تحلیل عوامل تأثیرگذار بر مصرف کالاهای ورزشی نشان دادند که عامل اصلی برای تصمیم خرید، طراحی مناسب کالاست و در مرحلة بعد از قیمت، عملکرد و راحتی محصولات مدنظر است.
Explaining and modeling the factors of the sport industry in the country (Unpublished master's thesis).
Paper presented at the 6th International Congress on Physical Education and Sport sciences, Kish University.
Comparison internal-sector barriers for competition with foreign products in Iran sports industry.
Research of influence factor model of sports industry cluster based on structural equation modeling.
Factor Analysis of Influence on the Development of Asian Sports Industry.