Abstract:
گردشگری پدیدهای فوق حساس است و با توجه به جایگاهی که در اقتصاد و روابطی که بین ملتها دارد، تأمین شرایط امن و ایمن برای آن از اصول اساسی است. هنگامیکه یک جهانگرد تصمیم به سفر میگیرد، اولین چیزی را که در ذهنش مرور میکند دانستهها و اطلاعاتش درباره مقصد محتملی است که برای سفر انتخاب میکند. اگر مجموعه این دانستهها و اطلاعات در مورد یک کشور خاص به ایجاد تصویری که انگیزه سفر را در او برانگیزد؛ منجر نشود، بهطور طبیعی کشور مذکور از عرصه انتخاب حذف میشود. بر این اساس وظیفه ماست تا شرایط مناسبی را در کشور فراهم و اطلاعات آن را در اختیار گردشگران قرار بدهیم تا بدینوسیله جایگاه خود را در جهان متناسب با ظرفیتهایی که در صنعت گردشگری داریم در اختیار بگیریم.
تحقیق حاضر از نوع کاربردی-توسعهای است و روش تحقیق کمی میباشد، چون محقق علاوه بر توصیف محیط به دنبال تحلیل محیط در زمینههای خاص «گردشگری» و بیان تأثیر انتظام و امنیت در این صنعت است.
جامعه آماری مدیران کلان حوزه انتظامی و گردشگری در کشور که دارای حداقل بیش از 15 سال سابقه مدیریتی در حوزههای مربوطه و دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد، اساتید مرتبط با عنوان که در دانشگاههای کشور و در رشته گردشگری تدریس میکنند در نظر گرفته شدند که با برآورد بهعملآمده تعداد 184 نفر میباشند که مطابق فرمول کوکران و با خطای 5٪، حجم نمونه آماری تعداد 123 نفر تعیین میگردند.
Tourism is a very sensitive phenomenon, and given its position in the economy and the relationships it has between nations, it is essential to ensure safe and secure conditions for it. When a tourist decides to travel, the first thing that comes to mind is his knowledge and information about the possible destination he chooses to travel. If the collection of this knowledge and information about a particular country does not lead to the creation of an image that motivates Safrara in him, it will naturally be removed from the field of choice. Accordingly, it is our duty to provide suitable conditions in the country and to provide information to tourists so that we can take our place in the world in proportion to the capacities we have in the tourism industry. The present study is of applied-developmental type and the research method is quantitative because in addition to describing the environment, the researcher seeks to analyze the environment in specific areas of "tourism" and express the impact of discipline and security in this industry. The statistical population of the general managers of law enforcement and tourism in the country, who have at least more than 15 years of managerial experience in the relevant fields and have at least a master's degree, were considered professors related to teaching in the country's universities and in the field of tourism. There are 184 people, according to the Cochran's formula, and with a 5% error, the statistical sample size is 123.
Machine summary:
عضو هيئت علمي دانشگاه عالي دفاع ملي و تحقيقات راهبردي مقدمه در دنياي ماشيني امروز، سفر لازمه زندگي انسان پرمشغله معاصر گرديـده و بـر اسـاس ايـن نياز، گردشگري در اغلب کشورها به عنوان محور توسعه شناخته مي شـود تـا جـايي کـه سـير و سياحت به ويژه به منظور گذران اوقات فراغت يکي از نيازهاي اصلي بشر تلقي شده ، بـه گونـه اي که اين پديده با تخصيص يک دهم جمعيت جهان بزرگ ترين جابجايي صلح آميز بشر محسـوب مي شود.
از طرف ديگر با توجه به پتانسـيل موجـود در جمهـوري اسـلامي ايـران کـه از جنبـه جاذبه هاي گردشگري، داراي انواع اقليم ها، فضاها و فصـل هاسـت و از نظـر آثـار باسـتاني، مناطق تفريحي و زيباييهاي طبيعي با کشورهاي پيشـرفته در صـنعت گردشـگري برابـري مي کند (محسني، ١٣٨٨: ١٤٩)؛ همچنين ، از لحاظ ابنيه و آثار تاريخي، جزءُ نه کشور نخست دنيا و از لحاظ جاذبه هاي اکوتوريستي در ميان ١٠ کشور برتر دنيا قرار دارد (ارمغان ، ١٣٨٦: ٢٣٦) بر اين اساس لازم است به جاي پرداختن به صنايع کم بهره و پرهزينـه بـه ايـن صـنعت کـه در جهان به صورت رقابتي در بين کشورهاي توسعه يافته هم جايگاه بسيار مهمي براي خود باز نموده است پرداخته شود.
در ايـن فرآينـد دستيابي کشورهايي که از جاذبه هاي وسيع گردشگري برخوردار هسـتند بـه يـک درصـد ارزش گردش مالي اين صنعت ، سالانه درآمدي حدود ٢٠ ميليـارد دلار ايجـاد خواهـد کـرد کـه بـراي فعاليت هايي نظير اقتصاد ايران اين رقم قابل توجه است و ميتواند تمامي فعاليت هـاي اقتصـادي ايران را تحت تأثير قرار دهد.