Abstract:
امنیت از مفاهیم کلیدی قرآن است که در گسترهای وسیع همراه با ارتباطیابی با مفاهیمی متنوّع، بازتابی معنادار یافته است. قرآن مفهوم امنیت را در قالب واژگان متفاوت، نظیر أمن، ایمان و استیمان و... در کنار مفاهیم محوری «سلام»، «اطمینان» و «عدم خوف» به کار برده تا روابط معنایی ویژهای را ترسیم کند که برآیند آن نوع خاصی از جهانبینی در چگونگی تلقی جامعه از مفهوم امنیت و فرایند رسیدن به جامعهای امن است. در این راستا از روش معناشناسی ایزوتسو استفاده شده است که بر اساس آن، فهم معنای امنیت و ترسیم شبکه معنایی آن در چهارچوب روابط همنشینی و جانشینی مورد بررسی قرار گرفته است. برای تبیین تحول معنای امنیت و نیل به معنای نسبی آن، مفاهیم جانشینشده امنیت، مانند «سلام»، «اطمینان» و «سکینه» تبیین شد. در ادامه، واژگان متضاد همنشین با امنیت نظیر «مکر»، «بأس»، «خسران»، «خوف» و ... استخراج و تبیین گردید. نکته مهم اینکه تأمین امنیت مستلزم لوازمی است، نظیر داشتن سرزمین و محل استقرار، دلیلمحور بودن، برنامههای دقیق رونق اقتصادی و دفاعی، تحول باورها و رفتارها و داشتن استحکامات نظامی
Security is one of the key concepts of the Qur'an, which has been significantly reflected in a wide range of contexts, along with the connection with various concepts. The Qur'an uses the concept of security in the form of different words, such as faith, faith, and faith, along with the central concepts of "peace," "confidence," and "fearlessness" to draw special semantic relationships that result in that particular kind. It is a worldview of how society perceives the concept of security and the process of achieving a secure society. In this regard, the methodological method of Izutsu has been used, according to which the understanding of the meaning of security and the drawing of its semantic network in the framework of public relations and succession have been examined. In order to explain the evolution of the meaning of security and to achieve its relative meaning, the substituted concepts of security, such as "hello", "confidence" and "Sakineh" were explained. Then, contradictory words related to security such as "Makar", "Bas", "Khosran", "Khaf", etc. were extracted and explained. Importantly, security requires equipment such as land and location, the reason for its focus, precise plans for economic and defense
Machine summary:
قرآن نسبت به روش هاي ارتباطي افراد يک جامعه نيز حساس است و چـون بـه دنبـال ايجاد فضاي امن و سرزمين امن است ، نوع ارتباط ميـان افـراد را بـا آشکارسـازي سـلام و اعلان وجود امنيت از سوي طرف مقابل تأمين ميکند تا زمينه استقرار سـرزمين امـن را در جامعه ايماني در همه ابعادش فراهم آورد؛ زيرا تا افراد يک جامعه روش امن زندگي کـردن را ندانند و چگونگي انتشار مفهوم امنيت را به درسـتي اجـرا نکننـد، امنيـت مـورد انتظـار و گستردگي مورد پذيرش ، شکل نميگيرد.
در تأثيرگذاري فرهنگ مبتني بر دين فطري براي ايجاد فضاي امن ميتوان به آيـۀ «َفسَـلَامٌ لـکَ ِمنْ أَصْحَابِ اْليَمِين ِ» (واقعه ،٩١) بهره جست ؛ بعيد نيست بتوان از اين آيه چنين برداشـت کـرد که فضاي داراي امنيت از نگاه قرآن زماني است که افراد جامعه با فرهنـگ ايـن ديـن رشـد کرده باشند؛ زيرا اصحاب يمين ، تربيت يافتگان ديـن فطـري هسـتند کـه جامعـه ايمـاني را تشکيل ميدهند و پيامبر خدا نيز رهبر اين جامعه است .
٥. قرآن کريم شکل گيري ناامني را در صورت بروز رفتارهاي انسان محـور و بـه دور از ابتنابخشي آن نسبت به دين الهي، با بيان هاي مختلف تبيين کـرده اسـت و در آيـه ٦٨ و ٦٩ سوره اسراء، وجود چنين فرايند رفتاري را موجب شکل گيـري جريـان مانـدگار نـاامني در زمين و دريا بـراي چنـين جامعـه اي دانسـته اسـت ؛ بنـابراين نـاامني در مفهـوم قرآنـياش دربرگيرنده هر نوع ناملايمتي است که موجب از بين رفتن آرامش جاري در جامعه ميشود و متضمّن گسست روابط و جدايي افراد است ؛ زيرا آن را با مفاهيمي بيان ميکند که بيان گر مرگ و نيستي افراد است و مرگ نيز عامل جدايي و گسست روابط خواهد بود.