Abstract:
با توجه به اهمیت بخش تعاون در اقتصاد ایران، عوامل مؤثر بر این ظرفیت بیشازپیش اهمیت یافته است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه شرکتهای تعاونی روستایی بود. برای دستیابی به این هدف از رویکرد ترکیبی (کیفی به کمی) استفاده شد. بهاینترتیب، در مرحله اول با استفاده از مصاحبه با مدیران عامل و اعضای هیئتمدیره شرکتهای تعاونی شهرستان سراب و نیز خبرگان و استفاده از رویکرد تئوری دادهبنیاد، عوامل مؤثر بر توسعه شرکتهای تعاونی شناسایی شدند. برای انتخاب نمونهها در این مرحله از نمونهگیری هدفمند استفاده شد و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در مرحله دوم پرسشنامهای که شامل شاخصهای شناساییشده بود، بین نمونهای از مدیران عامل و اعضای هیئتمدیره تعاونیهای روستایی شهرستان سراب به روش نمونهگیری تصادفی توزیع و در این مرحله نیز حجم نمونه درنهایت 86 مورد شد. در ادامه جهت اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه و ارتقای شرکتهای تعاونی روستایی با استفاده از روش AHP فازی چانگ ایجاد و عوامل شناساییشده در مرحله قبل، اولویتبندی گردیدند. با توجه به نتایج بهدستآمده عوامل مدیریتی، سازمانی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی، قانونی، بازاریابی و آموزشی بر توسعه تعاونیهای روستایی مؤثر است. همچنین اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه تعاونیهای روستایی نشان داد که عوامل سازمانی با امتیاز 235/0 دارای بالاترین اهمیت و معیارهای مدیریتی، اقتصادی، قانونی، فرهنگی و اجتماعی، بازاریابی و عوامل آموزشی به ترتیب در اولویتهای بعد قرار دارند. با توجه به نتایج این پژوهش، شرکتهای تعاونی روستایی برای توسعه بایستی عوامل شناساییشده در این پژوهش را موردتوجه قرار دهند.
Given the importance of the cooperative sector in the Iranian economy, from the perspective of its theoretical foundations and potential capabilities, the effective factors and ways of activating this capacity have become increasingly important. Co-operatives can be an appropriate lever for economic development that, along with government policies, are effective in improving the living and working conditions, production, and improvement of income and social status of the people. To achieve this goal, a mixed method research was used. Thus, in the first phase of the study, using unstructured and semi-structured interviews with managing directors and Board of Directors of cooperative companies in Sarab, Iran, as well as experts and using the qualitative grounded theory, the factors affecting the development of cooperative companies were identified. According to the results of grounded theory, management, organizational, economic, socio-cultural, legal, marketing, and educational factors are effective in the development of rural cooperatives. Co-operatives should, therefore, have the necessary planning in mind when selecting appropriate managers for co-operatives to enhance managerial factors. Based on the results, economic, legal, cultural-social, marketing and educational factors are in the next influential ones and rural cooperative planners should consider these factors in cooperatives and use these factors to develop rural cooperatives.