Abstract:
منطقة کردستان ایران یکی از مناطقی است که از لحاظ معماری، به خصوص در دورة اسلامی، به شدت ناشناخته مانده است. با این حال بررسی علمی معماری این منطقه میتواند درکی عمیقتر از وضعیت کلی معماری ایران در این دوران به دست بدهد. هدف نوشتار پیشرو، معرفی و بررسی ویژگیهای معماری مسجد تاریخی روستای سویناس به عنوان مسجدی با سبک بومی در شهرستان مهاباد و مقایسه آن با دیگر نمونههای عصر قاجاریه مناطق کردنشین است. تصاویر موجود از عصر قاجاریه توسط علیخان والی حاکم منطقه مکریان به مرکزیت مهاباد از روستای سویناس نشان از احداث بنای مسجد به وسیلة قادرآغا مالک روستا و تعلق آن به اواخر عصر قاجاریه دارد. به علاوه مدارک تاریخی موید آن است که به سبب توجه خوانین محلّی با احداث عمارت اربابی و بنای مسجد، روستای سویناس اهمیت قابل توجهی یافت و رسما به عنوان مرکز مذهبی و سیاسی بخش گورک مکری در عصر قاجاریه بدل گردید. نتایج پژوهش حاضر که به شیوة میدانی و کتابخانهای انجام شده است موید آن است که سبک معماری مساجد قاجاریه منطقة کردستان و از جمله مسجد سویناس سبکی است بومی و محلّی، و تفاوت و تمایز زیادی با الگوهای مساجد ایران از جمله نواحی مرکزی دارد.
KurdistanProvince is one of the regions in Iran which has remained almost unknown in terms of
its architecture, particularly during the Islamic period. The study of the architecture of this
province can provide a more profound understanding of Iranian architecture during this period.
The purpose of the present paper is to introduce and explore the architectural features of the
historical mosque of Savinas village, as a native-style mosque, in Mahabad and compare them
with the features of similar examples of the Qajar period in Kurdish-residing regions. The photos
taken by Ali Khan Vali, the ruler of Mokryan, which was a Muslim Kurdish emirate centered at
Mahabad, from Savinas village during the reign of Qajar kings indicate that this mosque was
constructed by Qadir Agha, the owner of the village, during the late Qajar period. Moreover,
historical documents reveal that, because of the attention of local rulers, Savinas village turned
into a greatly important place after the construction of the ruler’s mansion there, and the mosque
was officially recognized as the religious and political center of Mokri Gavarak District in the
Qajar period. The findings of this study, which was conducted following the library and field
methods, demonstrate that the architectural style of Qajar mosques is of a local and native nature
and is greatly different from the style of other Iranian mosques, particularly those in the central
regions.