Abstract:
معلمان در جامعه، نقش مهمی در تحقق ارزشآفرینی از طریق انتقال مفاهیم و کمک به فراگیران در شکلدهی مطالب دریافت شده دارند. امروزه دیگر نقش معلمان تنها انتقال مطالب نیست؛ چرا که ایشان فراتر از آن میبایست در راستای اهداف جامعه قدم بردارند و به آموزش مطالب بپردازند. از آنجا که انجام این نقش با درگیر شدن معلمان با مسائل اجتماعی حاصل میشود (جانسون، 2009)، تربیت دانشجو-معلمان باید به شیوهای باشد که موضوعات مربوط به اجتماع در ایشان نهادینه شود، تا در آموزشهای خود این موارد را در نظر داشته باشند. اهمیت موضوع از آن جهت است که مراحل مختلف تربیت دانشجو-معلمان که شامل «معلمان به عنوان فراگیران» و «آموزش به عنوان میانجی گفتاری» میبایست با استناد به تعریف جدید آموزش در برنامههای آموزشی دانشجو-معلمان قرارگیرد. از این رو در این نوشته در پی آن هستیم که به ارائه طرح تربیت دانشجو-معلمان بپردازیم که با بهرهگیری از اصول و مراحل ریچاردز (1998) و جانسون(2009) تهیه و تدوین شده است. در این طرح، مسائل مختلفی در مورد دورههای آموزشی دانشجو-معلمان و معلمان مطرح شده است که به بحث و بررسی هر کدام میپردازیم و سپس بر اساس آن طرح و مدل نهایی دورههای آموزش معلم در راستای اصول تئوری اجتماعی- فرهنگی ارائه میشود.
Teachers have got important roles and responsibilities in the society during the teaching time. They are not also the transmitters of knowledge but also the contributors to transforming knowledge by the students. Knowing the important role of teachers in the society, it is well to know that many of their responsibilities can be achieved by their knowledge bout the society (Johnson, 2009). It is always stated that educating student-teachers should be in a way that they understand different aspects of their society. That all said, In this paper, we were due to introducing a new, localized, model of teacher education based on the prerequisites which were nominated by Richards (1998) and Johnson (2009). This model is the one which is discussed and debated. We will go through different principles required for a sociocultural approach towards teacher education. We hope this proposal can be applied to the current teacher education programs.
Machine summary:
از آنجا که انجام اين نقش با درگير شدن معلمان با مسائل اجتمـاعي حاصـل مـيشـود (جانسـون ، ٢٠٠٩)، تربيت دانشجو-معلمان بايد به شيوه اي باشد که موضوعات مربوط به اجتماع در ايشان نهادينه شود، تا در آموزش هاي خود اين موارد را در نظر داشته باشند.
يکي از مسائل و مشکلاتي که ميتوان در آموزش و پرورش بسياري از کشورها ديد اين است که معلمان گاه به تأثير عميقي که ميتوانند بر دانش آموزان داشته باشند اشراف کاملي ندارند و خود را به عنوان گسترش دهنده دانش و نه تأثيرگذار در ديگر جنبه هاي دانش آموزان ميشناسند.
علاوه بر اهميت بالاي اقدام پژوهي در برنامه هاي تربيت معلم (محمد آقايي، ١٣٩٥)، اين موضوع ميتواند معلمان و دانشجو- معلمان را در راستاي استفاده از ديگر پژوهش ها که مرتبط با فرايند آموزشي ايشان ميباشند ياري رسانند.
طرح جامع تربيت معلم همان طور که در شکل ميتوان ديد، يکي از ويژگيهاي اصلي برنامه اين است که به صورت مرحله اي برگزار ميشود و در آن معلمان و دانشجو معلمان در تمامي مراحل شرکت ميکنند.
Personal Practice Knowledge (PPK) 131 ٣-١ شيوه انجام کارگاه ها اين برنامه تربيت معلم نه تنها براي معلمان مراکز استان ها، بلکه براي معلماني که در شهرستان هاي استان هاي مختلف مشغول به فعاليت هستند طراحي و برنامه ريزي شده است .
همان طور که گفته شد در طرح کنوني تربيت معلم کارگاه هايي به آموزش تئوريهاي آموزشي اختصاص پيدا کرده است که اين کارگاه ها با بحث بر روي شکاف هاي بين آنچه تئوري پردازان و معلمان مشاهده ميکنند ادامه مييابد.
Inquiry as an orientation for learning, teaching, and teacher education.