Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری اخلاقی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی معلمان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم شهرستان خواف است که شامل حدود 1800 نفر بودند. از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، نمونه ای به حجم 200 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. روش پژوهش کمی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی می باشد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های تعدیل شده رهبری اخلاقی براون و همکاران(2005) و رفتار شهروندی سازمانی ارگان و کانوسکی(1988) استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه ها مورد بررسی قرار گرفتند که نتایج بیانگر قابل قبول بودن روایی و پایایی ابزارهای پژوهش بود. برای تحلیل داده ها از آزمون های توصیفی(شاخص های مرکزی و پراکندگی) و استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره خطی) با نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که رهبری اخلاقی مدیران رابطه مثبت، مستقیم و معناداری در سطح خطای کمتر از 0/01 با رفتار شهروندی سازمانی معلمان شهرستان خواف دارد. همچنین بر اساس نتایج، مولفه های رهبری اخلاقی مدیران قادر به تبیین معنادار 0/37/4 واریانس متغیر رفتار شهروندی سازمانی معلمان است، و سهم مولفه مدیر اخلاقی(0/376) در مقایسه با مولفه فرد اخلاقی(0/277) مربوط به رهبری اخلاقی مدیران، در پیش بینی رفتار شهروندی معلمان بیشتر بوده است.
The purpose of this study was to investigate the relationship between principals 'ethical leadership and teachers' organizational citizenship behavior. The research method is descriptive-correlational and the statistical population includes all elementary and secondary school teachers of Khaf city which were about 1800 people. A sample of 200 people were selected by cluster random sampling based on Morgan’s table. The research method is quantitative, descriptive and correlational. Modified questionnaires of Moral Leadership of Brown et al. (2005) and Organizational Citizenship Behavior of Organ & Kanusky (1988) were used for data collection. The validity and reliability of the questionnaires were evaluated and the results indicated that the validity and reliability of the research tools were acceptable. Descriptive (central and dispersion indices) and inferential tests (Pearson correlation coefficient and multivariate linear regression) were used for data analysis via SPSS software. The results showed that principals' ethical leadership had a positive, direct and significant relationship with organizational citizenship behavior of Khaf teachers (α = .01). Also, based on the results, the components of principals’ 'ethical leadership can explain 37.4 percent of variance of teachers' organizational citizenship behavior. Moreover, the ethical principal component (0.376), compared to the ethical individual component (0.27), is a stronger predictor of teachers' citizenship behavior.
Machine summary:
[%%ابتدای جدول%%بررسی تأثیر ابعاد رهبری اخلاقی مدیران بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان کلثوم کهریزی1*، پروین تدین سنگانی2 و آرزو احمدآبادی3 The Impact of Managers' Ethical Leadership Dimensions on Teachers' Organizational Citizenship Behavior Kolsoom Kahrizi1*,Parvin Tadayon Sangani2, and Arezoo AhmadAbadi3 تاریخ دریافت: 10/06/1398 چکيده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری اخلاقی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی معلمان بود.
واژههای کلیدی: رهبری اخلاقی، رفتار شهروندی سازمانی، مدیران و معلمان مدارس; ; تاریخ پذیرش: 30/07/1398 Abstract The purpose of this study was to investigate the relationship between principals 'ethical leadership and teachers' organizational citizenship behavior.
از آنجا که فراهم کردن چنین بستری منوط به آن است که اخلاقیات در سازمان نهادینه شود؛ امروزه رعایت اخلاق و حفظ ارزشهای اخلاقی به صورت یکی از مهمترین پدیدهها درآمده است که در بیشتر سازمانها مورد توجه قرار گرفته Gerpott, Van Quaquebeke, Schlamp, & Voelpel Organ Podsakoff MacKenzie Somech Ron لدبتر 1 (2005) چهار سطح برای تشخیص و ملاحظه مباحث اخلاقی در قالب سیستم تصمیمات و رفتارهای اخلاقی در نظر میگیرد که شامل اخلاق شخصی، اخلاق اجتماعی، اخلاق قانونی و اخلاق سودمندگرایی است.
سلیمانی (1390) در پژوهش خود به بررسی رابطه بین رفتار اخلاقی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی معلمان و کارکنان پرداخته است؛ یافتهها حاکی از Babcock-Roberson Strickland Ruiz‐Palomino Özbağ Tuncdogan McGuire et al این بوده است که بین هر یک از ابعاد رفتار اخلاقی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی معلمان و ابعاد هر یک از آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.