Abstract:
روش پژوهش حاضر، درس پژوهی است. پژوهش حاضر بر روی دانشآموزان پایه سوم آموزشگاه شهدای مشکان ( دو کلاس 15 و 18 نفره) شهرستان نیریز که در سال تحصیلی98-97 در این مدرسه مشغول به تحصیل بودهاند، انجام گرفت و از دادههای کمی و کیفی استفاده شد. دادههای کیفی شامل مشاهده فعال دو کلاس درس ریاضی پایه سوم در فرایند درس پژوهی، مصاحبه با معلمان جهت درک تاثیر درس پژوهی بر ارتقاء کیفیت آموزش و دستیابی به یادگیری معنادار، بررسی طرح درسها، خودارزیابی معلمان، نظرات ناظران و ارزیابان بیرونی و دانشآموزان پایه سوم در مورد تاثیر درسپژوهی بر یادگیری آنها از خاصیت توزیعپذیری ضرب است. دادههای کمی شامل نتایج آزمون ریاضی پایه سوم قبل و بعد از اجرای درسپژوهی است. جهت آموزش با کیفیت مفهوم خاصیتتوزیعپذیری ضرب، توجه به پیشدانستههای دانش-آموزان درباره جمعها و توانمندی آنان در ضربها و خاصیتهای آموختهشده ضربها برای پیدا کردن نقطه شروع تدریس و استفاده از این مفاهیم به عنوان پیشسازماندهندههای مقایسهای و نمایشی موجب تحکیم ساختارشناختی و یکپارچهسازی مفهومی مطالب و یادگیریمعنادار و تلفیقی این مبحث میشود.
Machine summary:
پروژه درس پژوهی حاضر، در صدد استفاده از مناسب ترین روش تدریس متناسب با - korthagen - Lewis and Hurd3- Yoshida موضوع و استفاده از توانمندیهای آموزگار و دانش آموزان در جهت یکپارچهسازی مفاهیم و یادگیری معنادار به شیوهای است که فراگیران از چرخه آموزش لذت ببرند و در این فرایند سهم فزایندهای در ساخت دانش داشته و با شرکت فعال در گروههای کوچک هم افزایی علمی و احترام متقابل را عادت همیشگی خود سازند.
مرحله سوم: تعیین اهداف و سوالات پژوهش پس از طی فرایند انتخاب موضوع، سوالات پژوهش بر اساس اهدافی که پروژه درسپژوهی دنبال میکند؛ مطرح شد: 1-چگونه می توان خاصیت توزیع پذیری ضرب را باکیفیت به دانش آموزان آموزش داد؟ 2-چگونه می توان توزیع پذیری را با ساخت شناختی پیشین دانش آموزان پایه سوم مرتبط کرد؟ 3-چگونه می توان لذت یادگیری و کشف پاسخ را در دانش آموزان تقویت کرد؟ 4- چگونه میتوان احساس مسئولیت نسبت به یادگیری خود و دیگران را در دانش آموزان تقویت و آنان را به کار گروهی مشتاق تر کرد؟ 5- آیا میانگین نمرات دانش آموزان در کلاسی که با روشتدریس پیش سازمان دهنده تدریس شده با کلاسی که روشتدریس تلفیقی به کاربرده شده است، تفاوت دارد؟ مرحله چهارم: بررسی موضوع پس از تعیین اهداف و سوالات، از اعضای گروه درخواست شد تا پیرامون موضوع به مطالعه منابع مختلف بپردازند و خلاصه مطالب استنباط شده را در جلسه به اشتراک بگذارند.
Effects of system design to facilitate learning and reduce forgetting this lesson on using a model of organizing", Faculty of Psychology and Educational Sciences Teacher Training University in Tehran.