Abstract:
مطالعه حاضر به تحلیل نشانهشناسی برساخت تصویر زن در کتب درسی میپردازد. برای تحلیل موضوع، از دیدگاه نشانهشناسی بارت کمک گرفته شد. رویکرد و روش تحقیق، رویکردی کیفی و استفاده از روش مطالعه اسناد بود. روشهای انتخاب تصاویر، بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و روش تحلیل موضوعی است. دادههای مورد بررسی، تصاویر مربوط به زنان در کتب مطالعات اجتماعی متوسطه 1 بوده است. مقولههای ناشی از تحلیل نشانهشناسی تصاویر را میتوان حول محورهای فرعیٍ زن موجودی خانگی، فعالیت سنتی، فاصلهگیری اجتماعی، موجودی غیرسیاسی و ضعف مدیریت اجتماعی؛ و مقوله محوری " دیگری کمتر مهم" دستهبندی و تحلیل کرد. بر اساس تحلیل تصاویر، میتوان گفت تصاویر ارائه شده از زنان در کتب درسی، به شکلگیری و تقویتِ نوعی نگاه جنسیتگرا و کردار تبعیضآمیز جنسیتی در جامعه میانجامد. در نتیجه، بازنمایی تصاویر، هم بازگو کنندهی نابرابری بین جنسیتی و هم بازتاب ناتوانی زنان در دستیابی به موقعیتهای مهم و ارزشمند زیست اجتماعشان میباشد.
The present study analyzes the semiotics of constructing a woman's image in textbooks. For the analysis of the subject, Bart's semiotics was used. Approach and method of research, qualitative approach and using the method of studying documents. Image selection methods are based on purposeful sampling and thematic analysis method. The data analyzed were images of women in secondary school textbooks. Categories related to the semiotic analysis of images can be categorized and analyzed in the context of the female subsidiary of the household inventory, traditional activity, social distances, non-political inventory, and the weakness of social management; And the central concept of "other less important" category and analysis. Based on the analysis of the images, it can be said that the images provided by women in textbooks lead to the formation and strengthening of a gender-based look and gender discrimination practices in society. As a result, representations of images reflect both gender inequalities and the reflection of women's inability to achieve significant and valuable social statuses.
Machine summary:
ویتزمن در سال 1972 نشان داد که تصاویر زنان در متون مختلف به طور جدی کلیشهای، قالبی و یا نادیده گرفته شده است, 1972: 1128) ویتزمان 3 )، و این الگوی تقریباً یکنواخت تبعیض جنسیّتی در کتابهای درسی در سراسر جهان از گذشته تا به حال ادامه دارد(346 :2009, بلومبرگ 4 ).
گزارش جهانی 2008 بلومبرگ نشان داد که یک الگوی قابل ملاحظهی مشابه از تبعیض جنسیّتی در کتابهای درسی سراسر جهان وجود دارد که زنان و دختران به شدت کمتر مورد توجه هستند، همیشه در نقشهای کلیشهای به تصویر کشیده شدهاند و در مشاغل و یا فعالیّتهای غیرخانگی و سنتی هستند، آنها معمولاً منفعل و مردان شجاع و با اعتماد به نفس و دارای مشاغل ارزشمند هستند, 2015: 1) ویلیام و کنان 10 ).
Vericaite Ullah et al Weitzman Blumberg Toci and Aliu Pesikan and Marinkovic Frawley and Holmqvist and Gjorup Brugeilles and cromer William and Kenan Hamilton et al در سالهاي اخیر در سطح جهان، تغییرات عمدهاي در راستاي شناسایی تبعیضهای جنسیّتی و رفع نابرابریهاي جنسیّتی در محتوا و تصاویر کتب درسی رخ داده است.
مرزوقی و منصوری Blumberg William and Kenan Blumberg Jassey Hamilton et al Gjorup and Holmqvist 1394 با تحلیل محتوای کیفی کتابهای درسی دوره ابتدایی دریافتند که زنان معمولاً در نقش افرادي احساسي و زيردست، مشاغل مربوط به خانهداري و در قالب مادري و همسري به تصویر کشیده شدهاند.
او نشانهشناسی را دانش فرمها میداند، زیرا دلالتها را مستقل از - Alrabaa - Yi - Tang - Ahmed - McCabe et al - Vericaite - Ullah and Skelton - Toci and Aliu - Vichit-Vadakan محتوایشان بررسی میکند.