Abstract:
حرکت موزون با سماچه که تحت عنوان مصطلح «رقص با سماچه» در این پژوهش بررسی شده است، ابزاری بوده که در آئینهای پیش از تاریخ استفاده شده، اما همچنان در اجراهای به روز رقصهای آئینی مورد توجه میباشد. مقاله حاضر با هدفی کاربردی در تلاش است که منشاء، پیدایش، خاستگاه، روند و عوامل وابسته به این پدیده را نمایان ساخته و بخشهای مغفول مانده در مطالعات این هنر را مرور و بازکاوی کند. مسئله اصلی پژوهش واکاوی عوامل مؤثر در شکلگیری و تداوم رقص با سماچه است. روش پژوهش کیفی با رویکردی توصیفی تاریخی است و بر اساس مطالعات کتابخانهای و جمعآوری اطلاعات مکتوب انجام شده است. نتیجه حاصله نشان از آن دارد که «رقص با سماچه» جزء لاینفک زندگی و ممزوج شده با جهانبینی فراروایتی مردمان عصرهای گوناگون است که با وجود وابستگی به روند و فرایندهای مختلف اجتماعی و اعتقادی محیطی هر زمان، همواره تداوم و حضوری مستمر داشته است.
In this article, the authors make an attempt to re-examine the neglected portions of ritual-artistic dance by presenting new evidence and using paid theories through phenomenological study of this art. The fundamental results of the present study, which will be obtained by a quantitative phenomenological and an interpretivehistorical approach, the social and religious contexts of this pervasive phenomenon in the culture of the ancients will show that “Dance with Samaacheh” is an integral part of the life mixed with metanarrative world view of pre-historic people. It will also reveal the origin, base, process and factors associated with its formation and consequence of its continuation and use. The importance of research becomes more apparent when it is understood that “Dance with Samaacheh” has not ceased in its pre-historic past and is still present in many cultural, artistic, social and religious contexts in most societies and cultures.