Abstract:
عنصر رنگ جزئی گسترده از جهان محسوس ماست و همانند موسیقی، زبان مشترک مردم دنیا محسوب میشود. رنگها اغلب مفاهیم نمادین دارند و نمود آن در آثار ادبی غیر قابل انکار است. پدیدآورندگان آثار با توجه به محیط زندگی، باورها و علایق خود از رنگها بهره بردهاند. لذا از این طریق میتوان بسیاری از راز و رمزها و حتی اوضاع اجتماعی عصر نویسنده را کشف نمود و به شخصیت، حالات روحی و افکار ذهنی آنان پی برد. در ادبیات داستانی معاصر به خصوص در «بوف کور» هدایت و «پیکر فرهاد» معروفی به دلیل درونمایه، ساختار و زبان پیچیده آن که در بستری از خیال و واقعیت شناورند، رنگ جایگاه ویژهای دارد. این مقاله در نظر دارد با بررسی تطبیقی رنگها در آثار مذکور به درک بهتری از محتوای پیچیده و ابهامآمیز آنها نایل شود. هدایت و معروفی با بکارگیری زبان نمادین رنگها، خود را از دسترس خوانندگان سطحی دور کردهاند. آنان نیت واقعی داستان را ورای محتوای رمزی رنگها پنهان داشتهاند. با بررسی بسامد رنگها در این آثار میتوان فضای ذهنی نویسندگان را درک و کشف نمود. در مجموع معانی پنهان رنگهای پرکاربرد و کمکاربرد در این آثار شامل مفاهیم مثبت و نیز معانی منفی است.
Machine summary:
در «پيکر فرهاد» نيز همين ويژگيها يعني «عدم قطعيت ، ويژگيهـايي چـون تنـاقض ، تکـرار پرسـوناژها، حوادث و درآميختگي زمان وجود دارد و همين ابهام و قطعيـت نداشـتن در پـيرنـگ و فضاي وهمي آن را در زمـره سوررئاليسـم قـرار مـيدهـد(همان : ٢٢٧)؛ لـذا ايـن وجهـه مشترک نگارندگان را بر آن داشت تا با نگاهي تطبيقي به رمزگشايي رنگ ها در اين آثـار بپردازند و به دنبال پاسخي براي سؤالات زير باشند: بسامد رنگ در آثـار مـذکور بـه چـه ميزان است ؟ مفاهيم ضمني و پنهان رنگ ها در آثار چيست ؟ تسلط بر مفاهيم رنـگ چـه اندازه ما را در شناخت ذهن و روحيه نويسـندگان يـاري مـيکنـد؟ آيـا بسـامد و هـدف نويسندگان از بکارگيري رنگ ها يکسان است ؟ ضرورت انجام تحقيق بدون شک بررسي مفاهيم واژه هاي رنگي و بسامد آن هـا کمـک مـؤثري بـه شـناخت هويت و ضمير نويسندگان ميکند.
از آنجا که در داستان هاي مورد مطالعه ، عنصـر رنـگ نيز بر پيچيدگي و ابهام درک مفهوم مـيافزايـد، لـذا بـراي درک بهتـر و پـي بـردن بـه درونمايه اين آثار، رمزگشائي رنگ ها ميتواند اثرگذار باشد تا به مقاصد و هدف هـايي کـه نويسنده به طور عمد در پرده اي از ابهام قرار داده است ، دسترسي بهتري پيدا کنيم .
﴾(زمر/٦٠) / / / / «روز قيامت کساني را که بر خدا دروغ بسته اند، سياه ميبيني » در ادبيات داستاني معاصر رنگ جايگاه ويژه اي دارد؛ از جمله در آثـار داسـتاني مـورد مطالعه ؛ اما قبل از پرداختن به آن ، ابتدا مختصـري بـه محتـواي ايـن داسـتان هـا اشـاره ميکنيم : «بوف کور»: روايت داستان از زبان نقاشي است که مفتون دختري اثيـري روي جلـد قلمدان خود ميشود.