Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائة تحلیلی جامع از انگیزش اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز و بررسی متغیّرهای جمعیتشناختی بر انگیزش آنان و نیز سنجش سطح انگیزش اعضای هیئت علمی انجام شده است. روش: این تحقیق از نظر هدف، کاربری و روش پژوهش نیز روش تحقیق آمیختة تشریحیبوده که در بخش کمّی از روش پیمایشی بهره گرفته شد و در نهایت با استفاده از نرمافزار SPSSو آزمونهای آماری، سطح انگیزش اعضای هیئت علمی مشخص شد.بخش کیفی پژوهش با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی به تبیین و چرایی خروجی کار در قسمت کمّی پرداخته است و با انجام مصاحبههای هدفمند با برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز، این هدف محقق شده است.جامعة آماری پژوهش نیز اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز بوده است. یافتهها: نتایج حاصل از این بررسی در بخش کمّی نشان داد که انگیزش اعضای هیئت علمی از سطح مطلوبی برخوردار نبوده و از حد متوسط نیز پایینتر است. در بخش کیفی پژوهش، به بررسی وضعیت انگیزش اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز با توجه به سن، جنسیت، تأهل، مرتبة علمی، سابقة خدمت و دانشکدهها پرداخته شده است که انگیزش اعضای هیئت علمی با توجه به هر متغیّر نیز متفاوت بوده است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده و به منظور بهبود و افزایش انگیزش اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز، تلاش برای بهبود و اصلاح عدالت سازمانی، سیستم ارزیابی عملکرد، سیستم پاداش و طراحی شغل و ... پشنهاد شده است.
Objectives: The purpose of this study is to provide a comprehensive analysis of faculty members 'motivation in Shiraz University and to investigate demographic variables on their motivation and to measure the level of faculty members' motivation. Method: The research method is anatomical mixed research method which is used in a small part of the survey method. Finally, using SPSS software and statistical tests of motivation level of faculty members are determined. The qualitative part of the research has used qualitative content analysis to explain and quantify the output of the work in quantitative part and this purpose has been achieved by conducting purposeful interviews with some of the faculty members of Shiraz University. She has been at the University of Shiraz. Results: The results of this study in quantitative section showed that the motivation of faculty members is not as desired and is lower than average. In the qualitative part of the research, this comprehensive analysis examines the motivational status of faculty members of Shiraz University with regard to age, gender, marital status, academic rank, service history and colleges. It has been described in detail. Conclusion: According to the results, in order to improve and increase the motivation of faculty members of Shiraz University, it is suggested to improve organizational justice, performance appraisal system, reward system and job design.
Machine summary:
از آنجا که اعضاي هيئت علمي دانشگاهها، نقش اساسي در توليد علم و گسترش مرزهاي دانش برعهده دارند(رحيمي و همکاران، ١٣٨٥: ٤٢) و پرورش چنين نيروهايي بسيار هزينه بردار و زمانبر است (زمانيفر و احمدي آزرم، ١٣٨٩) و از آنجا که اساتيد و معلمان در طول تاريخ و در همۀ جوامع ، با توجه به نقش شان به عنوان الگو در بين مردم، مهم و قابل احترام بودهاند؛ به رسميت شناختن عوامل انگيزش آنان و فراهم کردن آنها باعث ميشود اساتيد مؤثرتر به نظر بيايند، در کار خود موفق تر باشند و از آن لذت ببرند؛ همچنين روابط منطقي با دانشجويان، تقويت مطالعه و خلاقيت (حيدري گرجي و همکاران، ٢٠١٦: ٢٣٢)، افزايش خروجي سازمان(تاکور،٢ ٢٠١٥: ١٨٨)، افزايش سطح پايداري، 1.
اما در اين پژوهش از روش آميخته (کمي -کيفي) بهره گرفته ميشود و قصد بر اين است تا با استفاده از مدل محتوايي - فرايندي رابينز(١٣٩٣)، به بررسي انگيزش اعضاي هيئت علمي و تبيين آن پرداخته شود.
با استفاده از پرسشنامه ، سطح انگيزش اعضاي هيئت علمي دانشگاه شيراز، ارزيابي و با توجه به خروجي کار در قسمت کمي، با انجام مصاحبه هاي هدفمند به بررسي و تکميل بخش کيفي کار پرداخته شده است .
جدول ١٥: شاخصهاي توصيفي انگيزش کارکنان بر اساس دانشکده در نمونه مورد بررسي (رجوع شود به تصویر صفحه) براي بررسي تفاوت معنادار انگيزش اعضاي هيئت علمي با توجه به دانشکدة آنان ، از آزمون تحليل واريانس يکطرفه استفاده شده است .
"Investigating the Job Motivation of the NAJA Faculty of Education Based on Herzberg's Two-Factor Theory", Law Management Studies, Vol. 7, 1: 7-39.