Abstract:
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر دستورالعملهای کانون توجه بر حافظۀ فضایی کودکان بود. به این منظور 30 نفر از کودکان دختر مدارس ابتدایی سطح شهر تهران با میانگین سنی 12-7 سال و براساس نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها بهطور تصادفی به سه سطح کانون توجه (درونی، بیرونی و عدم کانون توجه) تقسیم شدند. در گروه توجه درونی، آزمودنیها بر حرکت دست تمرکز کردند. کانون گروه توجه بیرونی معطوف بر مسیر حرکت و هدف بود و به گروه کنترل هیچگونه تاییدی مبنی بر کانون توجه داده نشد. آزمودنیها در مراحل تمرین (در مجموع 50 کوشش) و آزمونهای اکتساب، یادداری و انتقال شرکت کردند. مرحلة اکتساب در پنج روز متوالی صورت گرفت. ابزار مورد استفاده برای سنجش حافظۀ فضایی، دستگاه حرکت خطی (مدل LM-01) بود. آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح 05/ 0> P استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس در آزمونهای اکتساب (005/ 0=P)، یادداری (000/ 0=P) و انتقال (003/ 0=P) معنادار بود. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که در تمامی مراحل عملکرد گروه توجه بیرونی بهدلیل تغییرپذیری کلی کمتر بهطور معناداری بهتر از گروه توجه درونی و گروه کنترل بود. با وجود این، بین گروه توجه درونی و گروه کنترل اختلاف معناداری وجود نداشت. با توجه به نتایج تحقیق حاضر، کانون توجه بیرونی در ارتباط با کودکان از مزایای بالاتری نسبت به کانون توجه درونی برخوردار بود.
The purpose of this study was to examine the effect of attentional focus instructions on spatial memory in children.Thirty girl students with the mean age from 7 to 12 years were selected by convenience sampling from elementary schools in Tehran. Participants were randomly divided into three attentional focus groups (internal, external, control). Participants in the internal focus group were asked to focus their attention on the movements of their hand, whereas participants in the external focus group were asked to focus their attention to the movement path and target. Control group participants received no focus instructions. Acquisition phase lasted five consecutive days. The instrument used for measuring spatial memory was linear movement apparatus (LM-01 model). Analysis of Covariance and Bonferoni tests were used at p
Machine summary:
براي مثال، هادلر و همکاران (٢٠١٤) اثرات دستورالعمل هاي کانون توجه بيروني و دروني بر يادگيري ضربۀ فورهند تنيس در کودکان ١١ ساله را بررسي کردند و نتايج نشان داد که گروه توجه بيروني در مقايسه با گروه دروني و کنترل دقت بيشتري در ضربه زدن به هدف در مرحلۀ يادداري داشت و در مرحلۀ انتقال نيز از گروه دروني بهتر بود (٦).
بنابراين ، با توجه به نتايج ضد و نقيض تحقيقات در خصوص قابليت هاي توجهي کودکان و همچنين عدم بررسي اثر کانون توجه بر حافظۀ فضايي در کودکان، پژوهش حاضر درصدد پاسخگويي به اين پرسش است که آيا انواع متفاوت کانون توجه (دروني و بيروني) تأثير متفاوتي بر اکتساب، يادداري و انتقال تکليف حافظۀ فضايي در کودکان دارد؟ روش تحقيق جامعۀ آماري تحقيق کودکان ٧ تا ١٢ سالۀ مدارس ابتدايي شهر تهران بود.
بحث و نتيجه گيري يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که کودکان گروه کانون توجه بيروني در مقايسه با گروه کانون توجه دروني و کنترل نمرات بالاتري را در آزمونهاي اکتساب، يادداري و انتقال تکليف حافظۀ فضايي کسب کردند.
اين مورد در مطالعۀ کودکان تحقيق حاضر نيز مشاهده شد و بين گروه کنترل و کانون توجه دروني کودکان تفاوت معناداري در مراحل اکتساب، يادداري و انتقال وجود نداشت .
The automaticity of complex motor skill learning as a function of attentional focus.
An external focus of attention enhances motor learning in children with intellectual disabilities.
Instructions for motor learning: Differential effects of internal versus external focus of attention.