Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مفاهیم، حوزههای موضوعی و رویکردهای در پژوهشهای داخلی در حوزه سیاستگذاری رسانهای با تأکید بر سیاستگذاری رادیوـ تلویزیونی بوده است. این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و روش فراترکیب انجام گرفته است. پژوهشگر پس از جمعآوری پارساهای (پایاننامه، رساله) مرتبط با حوزه سیاستگذاری رادیوـ تلویزیونی از 12 دانشگاه و همچنین مقالات این حوزه از پایگاههای علمی داخلی، به تحلیل آنها با استفاده از روش فراترکیب پرداخته است. برای انتخاب منابع، میزان مرتبط بودن با موضوع، نوع و همچنین سال انتشار مدنظر بوده است. به این ترتیب، 87 سند پژوهشی (پایاننامه، رساله و مقاله) یافت شد که به حوزه سیاستگذاری رادیو ـ تلویزیون پرداختهاند. نتایج پژوهش نشان داد، بیشترین کارهای انجام شده در این حوزه، متعلق به سیاستگذاری محتوایی بوده است که علایق پژوهشگران را به این موضوع در سازمان صداوسیما نشان میدهد. پژوهشها همچنین به موضوع مالکیت و میزان کنشگری دولت در سیاستگذاری صنعت رادیوـ تلویزیون پرداختهاند اما بر اساس یافتهها، بیتوجهی آنها به موضوع حقوق مخاطب (حریم خصوصی، حق مالکیت معنوی و ...) در صنعت رادیوـ تلویزیون مشهود است. موضوعاتی مانند قدرت تأمینکننده محتوا نیز از مباحث دیگری هستند که با وجود اهمیت در ادبیات سیاستگذاری رسانهای، پژوهشهای داخلی توجهی به آنها نشان ندادهاند.
The purpose of the research is to identify concepts, subject areas, and approaches of local research in the field of media policy making with emphasis on television and radio policy making. This research was conducted using a qualitative approach by meta analysis. The data were collected from theses related to radio and television policy making from 12 universities and related local scientific databases. The relevance to the subject, type and year of publication was considered in selecting sources. The sample size was 87 researches (m.a. theses, ph.d. Theses, and papers). The results showed that most of the work in this field was content policy making which shows the interest of researchers in this field in IRIB. Research has also addressed the issue of ownership and extent of government involvement in policymaking in the broadcasting industry, but according to the findings, they were ignorant of audience rights (privacy, copyright, etc.) In the radio and television industry. Other issues, such as the power of content providers, were also topics that local researches did not pay attention to, despite their importance in the media policy literature.
Machine summary:
پژوهشـگر پـس از جمع آوری پارساهای (پایان نامه ، رساله ) مرتبط با حـوزه سیاسـتگذاری رادیوــ تلویزیـونی از ١٢ دانشگاه و همچنین مقالات این حوزه از پایگاه های علمی داخلی ، به تحلیل آنها با استفاده از روش فراترکیب پرداخته است .
در مطالعه حاضر، تلاش شده است تـا پژوهش های داخلی در حوزه سیاستگذاری رسانه ای (پایان نامه ، رساله و مقاله ) بـا تأکیـد بر سیاستگذاری رادیوـ تلویزیون ، مورد بررسی قرار گیرنـد و ضـمن ارائـه دسـته بنـدی موضوعی ، به روندهای حاکم بر این پژوهش ها پرداخته شود.
Van Den Bulck ● مهم ترین شکاف های دانشی میان پژوهش های داخلـی بـا موضـوع سیاسـتگذاری رادیو ـ تلویزیونی با موارد مشابه در دنیا کدام موارد هستند؟ چارچوب مفهومی پژوهش با جستجو در ادبیات حوزه سیاستگذاری تلویزیونی ، اولین و با اهمیت تـرین کارهـا در حوزه تعاریف قرار میگیـرد، ازایـن رو، در ادامـه تعـاریف موجـود از سیاسـتگذاری رسانه ای به لحاظ روند تاریخی ، ارائه شده اسـت .
ازاین رو، پس از مشخص شدن هدف پژوهش که شناسایی حـوزه هـای موضـوعی مطالعـات داخلـی صورت گرفته در حوزه سیاستگذاری رادیوـ تلویزیون بوده است ، تمامی پـژوهش هـای این حوزه ، از طریق پایگاه پایان نامه ها و رساله هـای دانشـگاه هـا، همچنـین پایگـاه هـای علمی ، جستجو و جمع آوری شـده انـد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در نمودار ٥ دیده میشود، اکثر پژوهش های انجـام شـده ، بـا رویکـرد سنتی به سیاستگذاری رسانه (با ایـن پـیش فـرض کـه صـنعت رسـانه ، حـوزه ای قابـل سیاستگذاری است ) پرداخته اند.
Media Policy for the Digital age, Amsterdam University Press.