Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع کارآفرینی سازمانی دردانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. این پژوهش برحسب روش تحقیقات توصیفی-پیمایشی و برمبنای هدف،کاربردی قرار می گیرد. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان و مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی میباشند که تعداد آن ها بالغ بر 3000 نفر می باشد. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. بنابراین نمونه آماری مورد مطالعه 196 نفر می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه کارآفرینی با ضریب پایایی (قابلیت اعتماد) 8577/0 استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی نظیر فراوانی، درصد، جداول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS و Smart PLS استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که تاثیر مثبت عوامل داخلی بر کارآفرینی سازمانی با ضریب مسیر برابر با 3024/0که مقداری مثبت است و آماره تی برابر با 4980/8 و عوامل محیطی با ضریب مسیر برابر با 5967/0 که مقداری مثبت است و آماره تی برابر با 4356/16 و عوامل منتجی با ضریب مسیر برابر با 1691/0 که مقداری مثبت است و آماره تی برابر با 1817/5 مورد تایید قرارگرفته است. بر اساس یافته های پژوهش و نتایج تجزیه و تحلیل داده ها می توان نتیجه گرفت که عوامل داخلی و محیطی و منتجی در دانشگاه آزاد اسلامی بر کارآفرینی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد.
کلیدواژه ها:کارآفرینی سازمانی،عوامل داخلی، محیطی ومنتجی،دانشگاه آزاد
The purpose of this study was to investigate the barriers of organizational entrepreneurship in Islamic Azad University. This research is applied in a descriptive-survey based on a goal-oriented research method. The statistical population of the research includes employees and managers of the Islamic Azad University, whose number is over 3,000. To analyze the data, descriptive statistics such as frequency, percentage, frequency distribution tables, mean and standard deviation, and inferential statistics using SPSS software and Smart PLS were used. Findings of the research show that the positive effect of internal factors on organizational entrepreneurship with path coefficient equal to 3024/0 is positive and T / T is 8/498 and environmental factors with path coefficient equal to 5967/0, which is somewhat positive and T is equal to With 16.4366 and the resulting factors with a path coefficient equal to 0.1691, which is somewhat positive, and T is equal to 5.1817.5. Based on the findings of the research and the results of the data analysis, it can be concluded that: internal factors And environmental and contextualization in Islamic Azad University has a positive and significant effect on organizational entrepreneurship. Keywords: Organizational Entrepreneurship, Internal, Environmental, and Exogenous Factors, Azad University