Abstract:
مقدمه و هدف: هدف این تحقیق، مقایسه تاثیر بازخورد پس از کوشش های موفق و ناموفق بر یادگیری مهارت پرتاب از بالای شانه درکودکان پسر کم توان دهنی شهر اهواز می باشد. روش شناسی: جامعه آماری شامل کودکان پسر کم توان ذهنی 12-9سال می باشد. 45 نفر از این جامعه به صورت در دسترس انتخاب شدند. پس از مرحله پیش آزمون، به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس مرکب با اندازه گیری روی عامل بلوک ها برای تعیین تفاوت های درون گروهی و بین گروهی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد، بین شرکت کنندگان در هر سه گروه در مرحله پیش آزمون، تفاوت معناداری مشاهده نشد(p=0.35).. همچنین نتایج در مرحلة اکتساب و یادداری بین سه گروه تفاوت معناداری (P همچنین نتایج در مرحلة .(P=0/ کنندگان در هر سه گروه در مرحله پیش آزمون، تفاوت معناداری مشاهده نشد ( 35نشان داد. در مرحله اکتساب و یادداری گروه بازخوردی (P<0/ اکتساب و یادداری بین سه گروه تفاوت معناداری ( 05پس از کوشش های موفق عملکرد بهتری نسبت به دو گروه دیگر نشان داد. به طور کلی می توان نتیجه گرفت
که تواتر بالای بازخورد به کوشش های موفق در مرحله اکتساب و مرحله یادداری تاثیر بیشتری را بر بهبود مهارت کودکان کم توان ذهنی داشته است و همچنین می توان نتیجه گرفت که بازخورد بیرونی نقش بهتر و بنیادی تری را نسبت به بازخورد درونی ایفا می کند. با توجه به نتایج بدست آمده از این تحقیق، بازخورد در یادگیری نقش اساسی دارد و باعث پیشرفت هرچه بیشتر یادگیرنده می شود. با توجه به نتایج بدست آمده از این تحقیق، بازخورد در یادگیری نقش اساسی دارد و باعث پیشرفت هر چه بیشتر یادگیرنده می شود.
Background & Purpose: The purpose of this study is to make a comparison of Influence of feedback after successful unsuccessful attempts on learning the skills needed for shot put on shoulder about the retarded boys in Ahwaz city. Methodology: The statistical data includes the retarded boys with 9-12 years old, that 45 persons of this study were chosen by a available method. After process of pretest, they were placed randomly into three groups. To make analysis of data in process of pretest, the method of one way variance and in process of attainment, analyzing of multiplex variance via measurement on factor of blocks to determine the differences between intergroup and within- the -group is used. Results: The results show, there is no much difference between the participants of all three groups in pretest (p=0.35). also result in the acquisition and retention of a significant difference between the three groups (P