Abstract:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت دانش و عملکرد مالی شهرداری منطقه ده تبریـز بـود. پـژوهش کـاربردی و از نـوع همبستگی بوده و جامعه آماری تحقیق ، کارکنان شهرداری منطقه ده تبریز به تعداد ٤٠٠ نفر مـیباشـند. بـا اسـتفاده از فرمـول کوکران ١٩٦ نفر به طور تصادفی از جامعه آماری انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعـات پرسشـنامه هـای مـدیریت دانـش نیـومن و کنراد (٢٠٠٠) شامل ابعاد حفظ و نگهداری دانش ، انتقال دانش ، ایجاد دانش و کاربرد دانش و پرسشنامه محقق ساخته عملکـرد مالی میباشد. پایایی پرسشنامه ها با است با کمک ضریب آلفا کرونباخ برای پرسشنامه مـدیریت دانـش ٠/٧٦ و بـرای پرسشـنامه عملکردمالی ٠/٧٥ تایید شد. و روایی پرسشنامه ها توسط متخصصین تایید شـد. در ایـن تحقیـق از آزمـون ضـریب همبسـتگی پیرسون به کمک نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد بـین ابعـاد مـدیریت دانـش شـامل حفـظ و نگهـداری دانش ، انتقال دانش ، ایجاد دانش و کاربرد دانش با عملکرد مالی شهرداری منطقه ١٠ تبریز رابطه معناداری وجود دارد.
Machine summary:
نتايج تحقيق نشان داد بـين ابعـاد مـديريت دانـش شـامل حفـظ و نگهـداري دانش ، انتقال دانش ، ايجاد دانش و کاربرد دانش با عملکرد مالي شهرداري منطقه ١٠ تبريز رابطه معناداري وجود دارد.
واژه هاي کليدي: مديريت دانش ، دانش ، عملکرد مالي، تبريز مقدمه سازمان ها و شرکت هاي دانش محور با تغييرات و تحولات نوظهوري درمحيط هاي اقتصادي فناوري فرهنگي سياسـي و اجتمـاعي مواجه هستند دراين فضاي رقابتي اقتصادجهاني و دنياي پرتحول امروزي بقاي سـازمان در گـرو تصـميم گيـري هـاي سـريع و صحيح سازمان هاست تصميم گيري موفق به توانايي تهيه اطلاعات لازم و يافتن بهترين راه حل در حد کفايت براي ايـن مسـائل بستگي دارد بدين ترتيب دانش براي سازمان مزيت رقابتي ايجاد ميکند و به سازمان امکـان حـل بهتـر و تصـرف فرصـت هـاي جديد را مي دهد بنابراين توجه مديران بايد بر طراحي هوش رقابتي و مـديريت دانـش سـازماني و توانمنـديهـاي هوشـمندانه نظير يادگيري ارتباطات و حافظه سازماني متمرکز شده و مديريت دانش را ساير ابعاد سـازمان پيـاده سـازي و تسـهيل نمـوده و اين ابزار و مزيت رقابتي را بهتر و بيشتر به کارگيرند (احمدي و خيامي، ١٣٩٠).
جامعه آماري تحقيق مهندسين اين شرکت ها بود و ابزار گردآوري اطلاعات پرسشـنامه بـود نتـايج حاصـل از تحقيق نشان داد که بين مديريت دانش و عملکرد شرکت رابطه معناداري وجود دارد.
و از آزمـون ضـريب 1 -Hsu 2 Inkinen 3 Ha همبستگي پيرسون براي تحليل داده ها استفاده شد نتايج تحقيق نشان داد که بـين مـديريت دانـش و عملکـرد سـازماني رابطـه معناداري وجود دارد.
جدول شماره (١): آزمون همبستگي فرضيه اول (رجوع شود به تصوير صفحه)مطابق جدول ١ خروجي نرم افزار SPSS مشخص ميشود که ضريب همبستگي بين حفظ و نگهداري دانش و عملکرد مالي برابر٠/٤٥٢ ميباشد.
بدين معني که در سطح معني داري ٠/٠٥ فرضيه (رجوع شود به تصوير صفحه)رد شده و فرضيه مورد قبول واقع ميشود، بدين معني که همبستگي معنيداري بين ايجاد دانش و عملکرد مالي وجود دارد.