Abstract:
«چگونگیِ» آموزشِ تاریخ و روشهای آموزشِ این رشته، مدت نسبتاً طولانی است که در غرب مورد توجه صاحبنظرانِ آموزشِ تاریخ و علوماجتماعی قرار گرفته است. به رغمِ دیرپایی این کوشش در فضای آکادمیکِ غرب، چنین توجهی در کشور ما سابقۀ درازی ندارد و میتوان مدعیشد که در این ساحت ما در ابتدای راه هستیم. این مسیرِ کمتر مشی شده در کشور ما با ترجمۀ آثاری آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد. در کنارِ روشهای معمول و مألوفِ آموزش تاریخ در ایران و جهان، به کارگیریِ داستانهای تاریخی که رمانهای تاریخی نیز جزو آن هستند، کمتر مورد توجه دبیرانِ تاریخ در کلاسهای درس بوده است. منابع موجود در آموزشِ رشتۀ تاریخ- کتب درسی- عمدتاً، یگانۀ درسنامۀ دبیران در افزایشِ فهم دانشآموزان هستند؛ شاید اگر پیمایشی دانشگاهی در خصوصِ میزانِ علاقۀ دانشآموزان به درس تاریخ انجام پذیرد، میزانِ علاقۀ آنها به کتابِ درسی تاریخ و فهمی که برای آنها رقم خورده معیاری برای میزانِ علاقۀ به تاریخ باشد. فرضِ ما این است که داستانهای تاریخی به سببِ بهرهای که از انعطاف و روایتمندیِ سیال دارند میتوانند علاوه بر افزایش «فهم» دانشآموزان، موجب افزایش علاقهمندی و درک بیشتر آنها باشند. در این مقاله کوشش کردیم تا ضمنِ بررسی مزایای استفادۀ از داستانهای تاریخی در آموزشِ تاریخ و نقشِ آنها در افزایشِ «فهم» فراگیرانِ درسِ تاریخ، چند داستان تاریخی مشهور را نیز معرفی کنیم.
It is been long time that the way of the education of history and its methods in the West was considered by the experts in history and social sciences. Given that, one can not find such an effort in our academic tryouts and we are just at the beginning. This way, in our country, has been started by translations in the field. However, in addition to usual methods of historical education either in Iran or West, historical fictions including historical novels are less considered by the teachers. Textbook sources are the only sources for enhancing the understanding of students which can be examine by academic surveys on the interest of students in history. Those would show their understanding and interest to history. We suggest that historical fictions, because of their flexibility and narration, can enhance the understanding of students and increase their interests to the course. The article tries to touch the advantages of historical fictions for the education of history and its role to enhance the understanding of students on the one hand, and to introduce some historical fictions on the other.
Machine summary:
دانشگاه فرهنگيان فصلنامۀ علمي تخصصي پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعي دورة اول ، شماره سوم ، بهار ١٣٩٩ نقش داستان هاي تاريخي در آموزش تاريخ 1 ارسال : ١٣٩٩/٢/٥ محمدجلال ماخاني پذيرش : ١٣٩٩/٤/٨ چکيده چگونگي/ آموزش / تاريخ و روش هاي آموزش / اين رشته ، مدت نسبتا طولاني است که در غرب مورد توجه صاحب نظ ران / آموزش / تاريخ و علوم اجتماعي قرار گرفته است .
فرض/ ما اين است که داستان هاي تاريخي به سبب / بهره اي که از انعطاف و روايتمندي/ سيال دارند ميتوانند علاوه بر افزايش فهم دانش آموزان ، موجب افزايش علاقه مندي و درک بيشتر آن ها باشند.
اين کتاب با مشخصات زير به فارسي ترجمه شده است : فرانتز، ورفل ، چهل روز موسي داغ ، ترجمۀ محمد قاضي، نشر زرين ، تهران ، ١٣٧٤.
Fact روش پژوهش در اين پژوهش که با دغدغۀ عدم / توجه به نقش داستان هاي تاريخي در آموزش / تاريخ انجام شده است ، اطلاعات با روش / کتابخانه اي گردآوري و از طريق / روش / کيفي و نيز مطالعۀ تطبيقي، سامان / پژوهش انجام شده است .
١ ديگر کتاب ارزشمندي که در اين حوزه به زبان فارسي ترجمه شده است ، آموزش تاريخ در دانشگاه : ارتقاي سطح يادگيري و فهم نوشتۀ آلن بوث است .
از همين روي، در سطور آتي کوشش شده است تا ضمن / ارائۀ توضيحاتي در باب / داستان هاي تاريخي به اهميت / آن در آموزش / تاريخ بپردازيم .