Abstract:
هدف این مطالعه بررسی تاثیر شعر درمانی بر عملکرد حافظه فعال دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم است . روش پژوهش از نوع آزمایشی بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر سرابله در سال تحصیلی 94-93 تشکیل می دادند، گروه نمونه 32 نفر بودند که به طورتصادفی دردو گروه آزمایشی 16 نفر و کنترل 16 نفر جـای گرفتنـد . بـرای گـروه آزمایش، برنامه شعردرمانی گروهی طراحی و طی 8 جلسه 60 دقیقه ای به مدت 8 هفته اجرا گردید. گروه کنترل بـدون مداخلـه خاصـی، در جلسات گروهی روزانه مدرسه شرکت کردند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعـات آزمون ظرفیت حافظه فعال بود . برای تجزیه تحلیل داده ها تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته ها: . نتایج آن نشان داد که شعر درمانی پردازش و اندوزش دانش آموزان را افزایش می دهد (001/0=P). بدین معنا که تکنیک شعر درمانی بر حافظه فعال موثر می باشد. نتیجه گیری: با توجه به این مطالعه می توان گفت که شعردرمانی ا بر وضعیت ظرفیت حافظه فعال مؤثر است. لذا پیشنهاد می گردد، از این مهارت آسان وهزینه در اولیا با کمک م منازل در جهت ارتقاء و بهبود حافظه فعال استفاده گردد .
the purpose of this study was to investigate the effect of poetry therapy on working memory performance of secondary school girl students . the research method was experimental . the statistical population of the second grade female high school girl 's junior high school students in 2009 - 2015 academic year , were randomly assigned to two experimental and control groups . for the experimental group , group counseling program was designed and performed for three sessions a week for one week . the control group attended daily group sessions without any special intervention . the main tool for data collection was memory capacity test . multivariate analysis of covariance was used to analyze the data . the results showed that the poetry therapy could increase the comprehension ability of students ( p < 0.001 ) . this means that the technique of poetry therapy is effective on working memory . according to this study , it can be said that reinforcement is effective in reinforcing active memory . therefore , it is suggested to use this simple skill to improve and improve working memory .
Machine summary:
دقيقا قبل از هر عضـو ديگري که بايد از آن مراقبت کرد احتياج به نگهداري دارد همانطور که انسان از دندانهايش با مسـواک زدن و نـخ 1- Working memory 2- Poetry Therapy دندان کشيدن مراقبت ميکند از مغز خود هم بايد با روش هايي مثل جدول حل کردن ، حفظ شعر حتـي دو بيـت در طول روز، و يا هر کاري که بتواند به نيرومندسازي ذهن کمک کند، استفاده کند.
صيدکرم نوريان فر ٢٥ تأثير شعردرماني بر عملکرد حافظه فعال دانش آموزان دختر جدول ١: ميانگين و انحراف استاندارد پيش آزمون ، پس آزمون حافظه فعال در آزمودني ها دو گروه (به تصویر صفحه رجوع شود) در جدول ٢ خلاصه تحليل کوواريانس چندمتغيري اثرات مداخله شـعر درمـاني بـر روي نمـرات پـردازش و اندوزش ارائه شده است .
جدول ٢: تحليل کواريانس چند متغيري پس آزمون حافظه فعال در گروه ها (به تصویر صفحه رجوع شود) براي بررسي اين تفاوت از تحليل کوواريانس تک متغيري در متن مانکوا بر نمره هـاي پـس آزمـون حافظـه فعال گروه آزمايش و کنترل در خرده مقياس هاي پردازش و اندوزش دو تحليـل کوواريـانس يـک متغيـري انجام گرفت .
جدول ٣: : نتايج حاصل از تحليل کوواريانس تک متغيري در متن مانکوا بـر روي ميـانگين نمـره هـاي پـس آزمون مولفه هاي پردازش و اندوزش گروه آزمايش و کنترل (به تصویر صفحه رجوع شود) ٤.
نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير شعر درماني بر عملکرد حافظه فعال دانش آموزان دختر مقطع متوسـطه دوم صورت گرفته است که نتايج آن نشان داد که در گروه آزمايش به صورت معناداري عملکـرد حافظـه در پس آزمون افزايش يافته است .