Abstract:
پژوهش حاضر جهت استانداردسازی آزمون هوشی ماتریس وین (ITMW) برای دانش آموزان 13-18 ساله ایرانی صورت گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقاطع راهنمایی و دبیرستانی کل کشور بودند که در سال های تحصیلی 90-89 و 91-90 به تحصیل اشتغال داشتند. نمونه گیری به صورت تصادفی چند مرحله ای بود که تعداد 9482 دانش آموز دختر و پسر (1267 پسر و 1582 دختر) از 5 استان تهران، خراسان رضوی، کرمانشاه، گیلان و بوشهر انتخاب شدند. ابتدا فرم خام فورمن با استفاده از مدل آماری راش بر روی دانش آموزان ایرانی اجرا شد. از 24 ماده ای که آزمودنی ایرانی به آن پاسخ داده بودند، 82 سوال براساس مدل راش همگن تشخیص داده شد و تحت عنوان آزمون ماتریس وین برای ایران (I-TMW) نامگذاری گردید و جداول راهنما و استاندارد سنین بین 13 تا 18 به صورت جداگانه ارائه گردید. در نهایت با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه، تفاوت ضریب هوشی در پایه های تحصیلی و دختران و پسران محاسبه شد که نتایج حاکی از افزایش ضریب هوشی با افزایش سن و ضریب هوشی بالاتر دختران بود.
Current study was conducted to standardize Vienna Matrix Test for Iran (WMTI). For Iranian students between ages 13-18. Intended population in this study was all students (males and females) who were studying in middle and high schools during the academic year 2010-2011 and 2011-2012. Multistage random sampling procedure was used to select 2849 students (1267 male and 1582 female) from five province in Iran: Tehran, Khorasan-e-Razavi, Kermanshah, GiIan, and Bushehr. At the beginning Formans original from that was based on Rasch's statistic model was administered on student population. From 42 statements 28 statements were selected based on the model and was used for Vienna Matrix Test for Iranian (WMTI). Norm tables for the age group 13 to 18 were developed. Finally mean differences between girls and boys was calculated by means of one-way analysis of variance. Result showed the age and gender effect. Intelligent quotient increased as chronological age increases. Girls also were higher than boys in intellectual functioning in overall
Machine summary:
مجله روانشناسي ٧٨/ سال بيستم ، شماره ٢/ تابستان ١٣٩٥ Journal of Psychology, 2016, 20 (Summer) 124-139 استانداردسازي آزمون هوشي ماتريس وين براي دانش آموزان ١٣-١٨ ساله ايراني o Standardize the Vienna Matrix Test for Iran (WMTI) for Students between Ages 13-18 Years o دکتر جواد اژه اي * دکتر مسعود غلامعلي لواساني * مرضيه رضايي * زهرا اکبري * چکيده پژوهش حاضر جهت استانداردسازي آزمون هوشي ماتريس وين (WMTI) براي دانش آموزان ١٣-١٨ ساله ايراني صورت گرفته است .
کليد واژه ها: هوش ، مدل راش ، استانداردسازي، آزمون ماتريس وين ، ايران o دريافت مقاله : ١٣٩٣/٩/٥ تصويب نهايي: ١٣٩٤/١/٣٠ o اين پژوهش با حمايت مالي معاونت پژوهشي دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران صورت گرفته است .
تحليل واريانس يک راهه جهت بررسي تفاوت ضريب هوش منبع ت ي ر SS MS F (5,2842) بين گروهي 81348/64 16269/72 82/66* درون گروهي 559362/39 196/82 همينطور آزمون تعقيبي شفه براي بررسي تفاوت ضرايب هوشي با رشته هاي تحصيلي مختلف اجرا شد (جدول ٥).
براي بررسي و مقايسه ضريب هوشي در پايه هاي تحصيلي از تحليل واريانس استفاده شد که نتايج آن در جدول ٦ آمده است .
آزمون t گروه هاي مستقل براي تفاوت نمرات در دختران و پسران شاخص دختر پسر df t متغير ميانگين انحراف معيار ميانگين انحراف معيار سوم راهنمايي ١٢/٣٠ ٤/٨٥ ١١/١٥ ٤/٦٨ 560 2/68* اول دبيرستان ١٤/٢١ ٤/٨٣ ١١/٤٧ 4/52 435 5/94* دوم دبيرستان ١٥/٥٠ 4/78 14/76 4/81 795 2/18* * ** = p در جدول هاي ٩ تا ١٥ بهرة هوشي آزمودني ها به تفکيک سن نشان داده شده است .