Abstract:
عنصر رنگ از مهمترین عناصر آفرینش تصاویر هنری در شعر است. شاعران کودک با استفاده از معانی نمادین رنگها، از چشمانداز خود، دنیا را برای کودکان ترسیم و به رشد فکری، روحی و اجتماعی آنها کمک میکنند؛ ازاینرو پژوهش حاضر با تبیین اهمّیّت رنگ در تصویرگری شعر کودک، بسامد و کارکرد عنصر رنگ را در شعر کودک سلیمان عیسی و مصطفی رحماندوست را بررسی کرده است؛ نتایج نشان داد رنگ سبز پربسامدترین رنگ در اشعار دو شاعر است که با بهرهگیری از طراوت آن، نگرش مثبت القاکنندة رویش، باروری و برکت را برای کودکانِ آیندهساز بهنمایش میگذارند. هردو شاعر با آگاهی از تأثیر تنوّع رنگها بر روح شاد کودکان، از ترکیب رنگها استفاده کردهاند که در شعر رحماندوست از بسامد بالاتری برخوردار است؛ استفادة درست و مناسب هردو شاعر از رنگها، متناسب با تحلیل روانشناختی و دلالتهای مشابه در بهرهگیری از رنگ، نشان از آگاهی دو شاعر از اهمّیّت و اهداف شعر کودک و توجّه ویژه آنان به آشناساختن کودکان با ارزشهای دینی، اخلاقی و ملّی - میهنی دارد.
The color is one of the most influential elements of poetry; the child poets by using
imagery and symbolism of Color, paint the world for children, from their perspective,
and they help their intellectual, spiritual and social development,. hence, this article
explains the importance of color in illustrating the child poetry, it examined the
frequency and function of the element of color in child poetry by Suleiman Isah and
Mustafa Rahmandoust. The results show that green color is the most frequent color in
the poetry of both poets, they use the softness and freshness of the green color, they use
a positive attitude that induces growth, fertility, goodness and blessing for society, and
the future of children. Both poets are aware that children, because of their joyful spirit,
they prefer a variety of gauges that fit together well, they have used color combinations;
this feature has a higher frequency in Rahmandoust poetry. Both poets use the colors
correctly, and suitable for psychological analysis of colors. Their similar implications
for the use of the color element are the signs of both poets' awareness of importance and
purpose of child poetry and their special focus is on familiarizing children with ethical,
and patriotic and national concepts and values