Abstract:
مرور اجمالی آثار گرافیـک ایران نشـان میدهد که، بهرهگیری مستقیم و غیرمستقیم از نقشها، نمادها، عناصر و تصاویر دورههای مختلف تاریخی در این آثار وجود داشته و طراحان ایرانی به ضرورت موضوع سفارش، همواره این عناصر را دستمایه طراحی خود قرار دادهاند. وجود جنبههای تزیینی و نیز قابلیتهای بصری نقشهای اسلامی موجب تاثیر این نقوش بر آثار طراحان گرافیک ایران شده است. نمونههای این تاثیرگذاری بر آثار طراحان گرافیک ایران فراوان است. مصطفی اوجی از طراحان معاصر گرافیک ایران است که این تاثیرپذیری در کارهایش دیده شده است. در این تحقیق با هدف شناخت کیفیت تاثیرگذاری نقوش اسلامی بر آثار مصطفی اوجی، نشانههای وی به شیوه توصیفی و تحلیلی بررسی می شوند. منابع این تحقیق، منابع کتابخانهای و برخی از نشانههای مصطفی اوجی هستند. اینکه چرا و چگونه این نقوش بر نشانههای مصطفی اوجی تاثیر گذاشته، سوالاتی است که در این تحقیق به آنها پاسخ داده میشود.
A review of the Iranian graphic works indicates that the impressions of the signs, symbols, elements and images of the different historical eras in Iran have been represented, directly or indirectly, in these works. In fact, Iranian graphic designers have always taken advantage of the mentioned visual elements in their works depending on the theme under consideration. Since the Islamic motifs are rich in terms of decorative aspects and visual potentials, nearly all works of the Iranian graphic designers have been influenced by them. In fact, numerous cases of such impressions can be shown. In this respect, Mostafa Oji is among the contemporary Iranian graphic designers whose works have been strongly influenced or inspired by Islamic motifs. In this research, aiming to study the extent to which the works of Oji have been under the influence of the Islamic motifs, his signs have been analyzed descriptively. Data were gathered based on library sources and on certain signs of Oji. The way, and to what extent, the Islamic motifs have influenced Oji’s works, have been addressed in this research.
Machine summary:
وجود جنبه های تزیینی و نیز قابلیت های بصری نقش های اسلامی موجب تأثیر این نقوش ، بر آثار طراحان گرافیک ایران شده است .
این پژوهش از همین دیدگاه به بررسی برخی آن دسته از نشانه های مصطفی اوجی پرداخته که تحت تأثیر عناصر و نقوش اسلامی ایرانی طراحی شده است .
برای بیان مفهومی دانشگاه از در این نشانه از کتابی باز شده در زیر طرح گل شکفته استفاده شده است .
» ( اوجی،١٣٩١: ٦٥) این نشانه برای دانشگاه شاهرود به پیشنهاد هنرمند، طراحی شده است که شامل دو بخش است طاق وکتاب گشوده .
(تصویرشماره ٦،٧) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نشانه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار «منبع تصویری این نشانه ، نقـوش اسلیمی بنــای مقبــره ی ملا هادی سبزواری، فیلسوف مشهور ایرانی ، در سبزوار است .
» (اوجی،٩٣:١٣٩١) این نشانه نیز از دو بخش تشکیل شده ؛ یک بخش نشانه نقش گلی است که برگرفته از نقش مایه های مقبره ی ملاهادی سبزواری است .
com//prison-calligraphy-emadolkottab http:/ نشانه دانشگاه شهرکرد «عنصر اصلی این نشــانه ، برگرفتـه از نقوش گیاهی موجود در فرش ها و بافته های منطقه بختیاریست و استفاده از آن برای بیان هویت فرهنگـی و هنـری این منطقه است .
در این نشانه نیز از نقوش برای بیان بهتر، مفهوم موضوع و طرح استفاده شده دقیقاً مانند فرم شمسه ی موجود نیست .
com/touritem جدول ٢: نشانه های برگرفته از نقوش ترکیبی ایرانی اسلامی، منبع نگارنده گان (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) 62 نتیجه در بررسی آثاربررسی شده .