Abstract:
هدف: رضایت تحصیلی بیانگر چگونگی ادراک دانشجویان از تجارب یادگیریشان میباشد که بهعنوان یکی از شاخصهای اندازهگیری کیفیت یادگیری و آموزش دانشجویان شناخته میشود. هدف از مطالعه حاضر ارائه مدل ساختاری رابطه بین سلامت روانی و رضایت تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بوده است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا در سال تحصیلی 97-96 به تعداد 195 نفر بوده است. نمونه آماری به تعداد 129 نفر و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب جنسیت انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد سلامت روانی، رضایت تحصیلی و خودکارآمدی استفاده شده است. بهمنظور تحلیل دادههای حاصله، از مدلیابی معادلات ساختاری با کمک روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار آماری پی ال اس استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان دادند که بین سلامت روانی و خودکارآمدی با رضایت تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد و مقدار 1/40 درصد از خودکارآمدی و 66 درصد از رضایتتحصیلی توسط سلامت روانی تبیین میشود و متغیر خودکارآمدی اثر میانجی بر رابطه بین سلامت روانی و رضایت تحصیلی را دارد. همچنین شاخصهای برازندگی مدل حاکی از آن است که مدل ارائهشده از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجهگیری: با تقویت حس خودکارآمدی و بهبود سلامت روانی میتوان رضایت تحصیلی در دانشجویان را افزایش داد.
Objective:Academic satisfaction reflects how students perceive their learning experiences, which is recognized as one of the indicators of measuring students' quality of learning and education. The purpose of this study was to investigate thestructural model of relationship between mental health and academic satisfaction with mediating role of self-efficacy in master’s students of Islamic Azad University of Neka. Method: The method of the present study in terms of applied purpose and in terms of descriptive, correlation has been observed.The statistical population consisted of all 195 undergraduate students at the Islamic Azad University of Neka in the academic year 96-97. Sample size According to Krejcy and Morgan table, 129 individuals were selected randomly (gender). The instrument for collecting data was three standard questionnaires of mental health, self-efficacy and academic satisfaction Questionnaire. The collected data was used for analyzed by Structural equation modeling using the partial least squares method (PLS). Findings: The results of this study showed that there is a significant relationship between mental health and self-efficacy with student's academic satisfaction; 40.1% of self-efficacy and 66% of academic satisfaction are explained by mental health. And the self-efficacy variable has a mediator effect on the relationship between mental health and academic satisfaction. Fit indices indicate that the proposed model is an appropriate fit. Conclusion:By enhancing the sense of self-efficacy and improving mental health, students' academic satisfaction can be increased.
Machine summary:
مدل ساختاري رابطه بين سلامت رواني و رضايت تحصيلي با نقش ميانجي خودکارآمدي در دانشجويان مقطع کارشناسي ارشد The Structural Model of Relationship between Mental Health and Academic Satisfaction with Mediating Role of Self-Efficacy in Master’s Students ابوالقاسم بريماني ١* دريافت مقاله : ١٣٩٧/١١/١٨ پذيرش مقاله : ١٣٩٨/١٠/٢١ چکيده هدف : رضايت تحصيلي بيانگر چگونگي ادراک دانشجويان از تجارب يادگيري شان ميباشد که به عنوان يکي از شاخص هاي اندازه گيري کيفيت يادگيري و آموزش دانشجويان شناخته ميشود.
علاوه بر اين دانشجويان به لحاظ بسياري از مسائل از قبيل نگراني از آينده شغلي، عدم رضايت از ارائه خدمات در دانشگاه ، سردرگمي در انتخاب رشته تحصيلي براي ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر، تنش ها و فشارهاي روحي و رواني محيط دانشگاه بيش از ساير افراد جامعه در خطر از دست دادن سلامت روان خود هستند (فيروزي، اميني، اصغري و مقيمي دهکردي، ١٣٩٢)؛ در همين راستا مسائل و مشکلات مربوط به سلامت رواني، موجب عدم رضايت از تحصيل در ميان دانشجويان شده است که در نتيجه عملکرد تحصيلي آنان را مختل ميکند.
در نهايت ، اين پژوهش در پي يافتن پاسخي براي اين پرسش است که آيا بين سلامت رواني و رضايت تحصيلي با نقش ميانجي خودکارآمدي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي رابطه وجود دارد؟ از ديدگاه بسياري از صاحب نظران ، رضايت ، تابع عملکرد ذهني و انتظارات افراد است .
1. Self-Efficacy رحيمي، سيد ميرنسب ، علمدار، کمالي و خوشه مهري (١٣٩٧) در پژوهشي با عنوان ارتباط خودکارآمدي با موفقيت تحصيلي در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي تهران نشان دادند که بين خودکارآمدي و مقطع تحصيلي، ناراحتي روحي، علاقه به رشته و رضايت از يادگيري رابطه معنيداري وجود دارد.