Abstract:
نامشناسی از شاخههای زبانشناسی و خصوصاً زبانشناسی تاریخی است که بیشترین رابطۀ موضوعی و مفهومی را با تاریخ و جغرافیای تاریخی و انسانشناسی دارد. در گسترۀ ایرانشناسی، نامشناسی هم تاریخچهای درازدامن دارد و هم کاربرد بسیار؛ از جمله، پژوهشگران تاریخ و فرهنگ دورۀ ماد به دلیل کمتر شناخته بودن زبان مادی و ویژگیهای آن، همیشه خود را نیازمند به پژوهشهای نامشناسی میبینند تا شاید بر پایۀ آن به چندوچونی زبان مادی راه جویند. در مقالۀ حاضر با تحلیل نامشناختی و ریشهشناختی نام هَرمامیثرِس، نامی در اصل مادی که در فهرستهای سپسین، در بافتار و بستر تاریخی متفاوتی، و در سیاهۀ پادشاهان آشور (که به مجموعۀ روایات و حکایات منقول از کتسیاس کنیدوسی بازمیگردد) درج شده، به پیجویی دلیل وجودی و علت حضور این نام در چنان بافتار و بستری خواهیم پرداخت و در پایان اندکی به بازسازی تاریخ روایی آشور و ماد نزد باستانیان نزدیک خواهیم شد.
Onomastics is one of the branches of linguistics, especially historical linguistics, which has the most thematic and conceptual connection with history and geography of history and anthropology. In the field of Iranistics, onomastics has both a long history and a wide range of uses; including, researchers on Median History and Culture, due to the lack of knowledge about the Median language and its characteristics, always needs to onomastic analysis on the Median Names. In the present article by the onomastic, philological and etymological analysis of the name Αρμαμιθρης, a name originally “Median”. At the followings kings lists, inserted in a different matrix and context, in the list Assyrian kings (referring to a collection of movable narratives and anecdotes from Ctesias the Cnidian), will explore the reason for the existence of this name in such a context and context. We will come close to reconstructing the Assyrian and Median narrative history with the ancients.
Machine summary:
در مقالۀ حاضر با تحليل نام شناختي و ريشه شناختي نام هرماميثرس ، نامي در اصل مادي که در فهرست هاي سپسين ، در بافتار و بستر تاريخي متفاوتي، و در سياهۀ پادشاهان آشور (که به مجموعۀ روايات و حکايات منقول از کتسياس کنيدوسي بازميگردد) درج شده ، به پيجويي دليل وجودي و علت حضور اين نام در چنان بافتار و بستري خواهيم پرداخت و در پايان اندکي به بازسازي تاريخ روايي آشور و ماد نزد باستانيان نزديک خواهيم شد.
يونانيان همروزگار هرودوت به جستن ريشه شناسي عاميانه براي نام هاي شرقي و خصوصا ايراني علاقۀ وافري ميداشتند ( ,Schmitt ;٢٠٠٠ ,Hornblower ;١٩٧٨ ,Armayor ٢٠٠٧) و در خود اثر پدر تاريخ هم اين مورد صراحتا ثبت شده است (تواريخ ، کتاب ششم ، بند ٩٨، در: ٤٦٦ :٢٠٠٧ ,Strassler).
ff٧٨ :٢٠١٧ ,David)، به نظر ميرسد اين اختلاف بيشتر مربوط به منابع متنوع بخش - هاي مختلف تواريخ هرودوت باشد (٨٦ :١٩٧٣ ,Hegyi) و اينکه در اينجا (فهرست دوريسکوسي )، متن هرودوت ، خصوصا در بازتاب شکل يونانينويس شدة نام هاي ايراني، تحت تأثير ويژگيهاي زبان شناختي خاصي مربوط به غرب آناتولي قرار داشته (قس ٢٦٠ :٢٠٠٣ ,Rollinger)، و مارتين هرمان بيش از صد سال پيش از اين نشان داده که سرچشمۀ اين بخش از تواريخ هرودوت نوشته هاي هکاتايوس ، جغرافيدان اهل ميلتوس ، از شهرهاي غربي آناتولي بوده است (١٩١١ ,Herrmann).
)، نيز نام هرماميثرس پادشاه آشوري (جدول شمارة ٣) درج شده است ( ;٢٠٥ :١٨٨٥ ,Gelzer ;٧٠ :١٨٣٢ ,Cory ;١١ line ,١٩٣ :I/١٨٢٩ ,Dindorf th Mosshammer, 1984: 117, line 23; Adler and Tuffin, 2002: 145; Annus [2015], 8 king in the list).