Abstract:
یکی از دغدغههای عمده نظام آموزشی ایران، شناسایی روشهای بهینه پرورش روحیه کارآفرینی در دانشآموزان است. با توجه به سهم عمدۀ کارآفرینان در رشد اقتصادی و توسعه پایدار، این مسئله مطرح میشود که الگوی مناسب برای شکلگیری و توسعه روحیه کارآفرینی در بین دانشآموزان مدارس فنیحرفهای چیست؟ بهمنظور رسیدن به این الگو، از رویکرد کیفی و روش نظریه برخاسته از دادهها استفاده شد. دادهها با استفاده از مصاحبۀ عمیق با 21 کارآفرین که فارغالتحصیل از هنرستان فنیحرفهای بودهاند، گردآوریگردید. پس از تحلیل دادهها، 195 کد اولیه بدست آمد که در 85 کد مفهومی،31 زیرمقوله و در نهایت 19 مقوله کلی گروهبندی شدند. تحلیل عمیق تجربه زیسته و ارزشهای مشارکتکنندگان به شکلگیری یک خردهنظریه(نظریه میانی) منجر گردید. الگوی بهدست آمده از این پژوهش نشان میدهد مقولهی اصلی که منجر به ایجاد کارآفرینی میشود، گرایش فرد به نوآوری است که ایجاد فعالیت کارآفرینانه را مطلوب میسازد. چنانچه فردی تحت تاثیر شرایط واسطهای نظیر «تشخیص فرصت»، «تجربهکاری» و «سرمایه(انسانی، اجتماعی و اقتصادی)» و شرایط محیطی «وضعیت بازار» و «حمایت هنجارهای اجتماعی و فرهنگی»، گرایش به نوآوری را امکانپذیر بیاید، راهبردهای «قصد ایجاد کار نوآورانه»، «گروهگرایی»، «تامین سرمایه» و «عملگرایی» را در پیش میگیرد که در نتیجهی آنها یک فعالیت کارآفرینی شکل میگیرد.
One of the main concerns of Iran’s educational system is identifying the best method to foster entrepreneurial spirit among the students. Regarding the major contribution of entrepreneurs in economic growth and sustainable development, it is suggested that what the appropriate pattern to form and develop entrepreneurial spirit among vocational and technical students is. In order to reach this pattern, a qualitative approach and grounded theory method were used. The data was collected during an in-depth interview with 21 entrepreneurs who graduated from the Technical-Vocational school. After analyzing the data, 195 initial codes were obtained, in which they were grouped in 85 conceptual codes, then in 31 subcategories, and finally in 19 categories. Deep analysis of experience and values of the participants led to the formation of a middle-range theories. The pattern obtained from this study shows that the main category leading to the creation of entrepreneurship is the individual’s tendency to innovation, which makes creating entrepreneurial activity desirable. If a person is affected by intermediary conditions such as "opportunity diagnosis", "work experience" and "capital (human, social and economic)" and environmental conditions such as "market situation" and "support of social and cultural norms" and finds tendency to innovation possible, follows strategies of "the intent to create innovative work", "sociality", "supplying capital" and "pragmatism" which results in entrepreneurial activity.