Abstract:
در این تحقیق بر اساس پرسشنامه باز و مصاحبه، فرصتها و تهدیدات محیط کلان ( اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فناوری و رقبا) از جامعه خبره جمعآوری و پس از دستهبندی و نظرخواهی مجدد به روش گرندد تئوری کدگذاری، شاخص بندی و تعیین مولفه و بعد گردید، سپس بر اساس آنتروپی شانون وزندهی و رتبهبندی گردیده است. در نهایت تعداد 31 عنوان فرصت و 41 مورد تهدید در 16 بعد کلی (بانکداری الکترونیک و فناوری اطلاعات، تصویر ذهنی، نحوه و کانال ارائه خدمات، خدمات و محصولات، ساختار و فرایندهای سازمانی، وضعیت نقدینگی، مسئولیت اجتماعی، شفافیت و سلامت اداری، سرمایه انسانی، وضعیت درآمد و سودآوری، وضعیت نقدینگی، رعایت الزامات احتیاطی، نظارتی و قانونی، وضعیت سرمایه، کیفیت دارایی، تحقیق و توسعه، کیفیت مدیریت) شناسایی شد. همچنین قوتها و ضعفهای بانک از جامعه خبره داخلی بر اساس روشهای فوق تعیین گردید در نهایت تعداد 19 عنوان قوت و 20 مورد ضعف در 15 بعد کلی (اطمینان بخشی به مشتریان، فعالیت بانکی، منابع مالی، کیفیت محصولات و خدمات، بهینهسازی کانالهای ارتباطی، کسب و کار نوین، مدیریت سرمایه انسانی، مدیریت سرمایههای سازمانی، فرصتهای سودآوری، کارکنان، بانکداری بینالملل، تمایز و تنوع محصول و خدمت، ارتباط با مشتریان، بهبود فرآیند عملیاتی، مدیریت سرمایههای اطلاعاتی) شناسایی گردید. در نهایت تعداد 50 استراتژی تدوین و بر اساس ماتریس QSPM تعداد 30 استراتژی کاربردی رتبهبندی و بر اساس اهداف کلان بانک دستهبندی گردیده است.
The purpose of this study is to design and develop strategic and marketing strategies based on the major goals of Sepah Bank, mission statement and perspective. In this study, the opportunities and threats of the macro environment (economic, social, political, technology and competitors) and the strengths and weaknesses of the bank based on the open questionnaire and interviews with Grand Theory method from the expert community of collection, coding, indexing, The component has been determined and then. Then, using Shannon's entropy technique, grading and ranking were performed. After ranking, 31 opportunities were identified and 41 threats were identified in 16 general dimensions, 19 strengths and 20 weaknesses were identified in 15 general dimensions. Then, using a quantitative strategic planning matrix, 50 strategies have been designed and compiled, and after scoring, 30 practical strategies have been determined. The results showed that for the purposes of increasing and maintaining market share (Product Research and Development Unit Activation Strategy) , Increasing Sustainability and Profitability (Operating Efficiency Strategy with a Focus on Increasing Fee Revenues) , Improving and Consolidating Brand Position (Bank Brand Promotion Strategy with Attention to its antiquity and statehood) and empowerment and excellence of human capital (strategy of employee performance appraisal system based on experience and ability) have the first priorities in terms of the importance of implementation. Also, with the simultaneous analysis of internal and external factors, the bank's position was in a competitive position.