Abstract:
سینما به بازنمایی واقعیتهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی میپردازد. تحلیل گفتمان انتقادی نیز واقعیتهای متن زبانی را با توجه به مؤلفههایی همچون ایدئولوژی، اجتماع، فرهنگ و سیاست بازنمایی میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی انتقادی مؤلفههای گفتمان اجتماعی– فرهنگی فیلم «فروشنده» براساس ابزارهای گفتمانی لاکلا و موف (2001) است. در این راستا، متن کامل مکالمه ی فیلم «فروشنده» گردآوری شد. سپس، داده های کامل فیلم با استفاده از مؤلفههای گفتمانی مطرحشده در لاکها و موف (2001) مورد توصیف و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد؛ گفتمان فیلم «فروشنده» با نظام معنایی حول محور دال مرکزی «تجاوز» و دال های شناوری همچون «طبقه متوسط جامعه»، «توسعه و پیشرفت»، «فقر»، «پنهانکاری»، «روسپیگری»، «ترس از طرد شدن»، «دروغگویی»، «خشونت»، «خیانت»، «فروپاشی خانواده»، «جامعه باز»، «انتقام شخصی» و «مسخشدگی» منسجم شده است. بهعلاوه، در ابتدا، گفتمان های موجود در فیلم «فروشنده» مدرن و فردگرا است؛ ولی این فیلم درصحنه ی آخر گفتمان مذهبی را دوباره فعالسازی کرده است و گفتمان مدرن و فردگرا را در حاشیه قرار داده است. در ادامه، با بررسی مؤلفههای برجسته سازی و حاشیه رانی در شخصیت بازیگران فیلم«فروشنده» مشخص گردید که دال های «دروغگویی»، «مسخشدگی» و «فقر» در این فیلم برجسته شده است و دال های «تواضع و فروتنی»، «احترام به حریم خصوصی» و «خانوادهدوستی» به حاشیه کشیده شدهاند.
Machine summary:
نتایج پژوهش نشان داد؛ گفتمان فیلم «فروشنده » با نظام معنایی حول محور دال مرکزی «تجاوز» و دال های شناوری همچون «طبقه متوسط جامعه »، «توسعه و پیشرفت »، «فقر»، «پنهان کاری»، «روسپیگری»، «ترس از طرد شدن »، «دروغ گویی»، «خشونت »، «خیانت »، «فروپاشی خانواده »، «جامعه باز»، «انتقام شخصی» و «مسخ شدگی» منسجم شده است .
در این پژوهش ، به بازنمایی شخصیت های کلیدی فیلم «فروشنده » بر اساس ابزارهای گفتمانی لاکلا و موف ٥(٢٠٠١)، توصیف و تحلیلشان پرداخته شده است ؛ زیرا شخصیت هـای یـک فـیلم ، درواقـع ، بازنمـایی از هویت های یک جامعه هستند (سلطانی، ١٣٩٣).
توصیف و تحلیل داده ها در این بخش ، ابتدا به معرفی شخصیت های فیلم «فروشنده » و مفصل بندی ویژگیهای آن ها در چارچوب نظریه ی گفتمان لاکلا و موف (٢٠٠١) پرداخته میشود.
همچنین ، در این مکالمه ، عماد از طریق دال های شناور «انتقام شخصی» و «مسخ شدگی» سعی در ساختارشکنی دال «خانواده دوست » در گفتمان پیرمرد دارد و بدین وسیله دال های شناور «خیانت به همسر» و «تجاوز» در فیلم بازنمایی میشوند.
Jorgensn & Phillips ٣ Fairclough ٤ Kazis ٥ Laclau & Mouffe ٦ Harris ٧ Foucault ٨ Articulation ٩ Point de Caption ١٠ Floating Signifiers ١١ Zizek ١٢ Element ١٣ Field of Discursivity ١٤Hegemony ١٥ Thomassen ١٦ Torfing ١٧ Identity ١٨ Subjest Position ١٩ Antagonism منابع ١.